Komplex B2B-försäljning

Att sälja med både kropp och själ

Oliver Lopez
Oliver Lopez 15 mar 2015 2 minuters läsning

Vi lever i en hård värld. Allting går väldigt snabbt och vi kämpar för att hänga med i alla svängar. Vi som jobbar med försäljning kanske har det ännu tuffare än andra. Vi mäts på hur många nya affärer vi drar in till företaget och får betalt därefter. Vissa av oss får bara betalt i provision, andra bara i fast lön. De flesta av oss ligger någonstans i mitten.

Vår utsida och vår insida. Två saker som är minst lika viktiga i vår försäljning. Jag vill koppla detta inlägg till den ständiga problematiken vi har med säljare. Tyvärr är det ju så att en större del av oss som jobbar med försäljning är förskräckligt dåliga på det. Vi leder med produkt och oss själva, vi pratar mer än vi lyssnar och framförallt så ljuger många t.o.m. för att få in en affär. Inte så konstigt då att kunderna är trötta på säljare.

Vår kropp - det hårda (kroppen)

Den första delen vi använder när vi säljer är vår kropp. Låt mig förtydliga detta. Jag menar att vi ser ut på ett visst sätt, vi pratar, kommunicerar helt enkelt på olika sätt. Dessutom är det ju så att många av oss tyvärr säger en sak med gör en helt annan. Att kunden blir besviken är kanske inte ens någonting vi bryr oss om, eller reflekterar över. Detta är att sälja med sin kropp, med den hårda delen av oss själva.

I många människor lever det dessutom en tro kring att säljare är hårda och tuffa. De som lyckas bemöta kundens invändningar och trycka tillbaka dessa med svar som blir "sista ordet". Dessa är de framgångsrika säljarna. Låt mig släppa in er på en liten hemlighet. De säljare som agerar på det sättet jag precis beskrev. De säljare som vinner över kunden, som bara pratar hårda värden, de är inte alls de som är mest framgångsrika.

Stephen Covey och 7 Habits - det mjuka (själen)

2012 var året då en av de stora lämnade oss. Stephen Covey, författare till succén 7 Habits Of Effective People gick bort under sommaren. För er som inte har läst hans böcker, rekommenderar jag er att börja med 7 Habits. I denna boka pratar han om mjuka värden, mänsklighet och det viktiga i att tänka på andra än sig själv. I korthet handlar det om dessa 7 vanor:

  • 1. Proaktivitet
  • 2. Börja med målet i sikte
  • 3. Gör det viktigaste först
  • 4. Tänk vinna/vinna
  • 5. Sök först att förstå, sedan att bli förstådd
  • 6. Skapa synergi
  • 7. Vässa sågen

2,4,5,6 är mjuka värden som är viktiga i vår relation till andra människor. Vad vill jag då ha sagt med detta blogginlägg? Jo, att de som på riktigt bryr sig om hur mottagaren uppfattar dig som säljare, eller medmänniska kommer att få igen detta.

Vana nummer 5 som på engelska heter Seek first to understand är stark. Läs det en gång till. Innan du drar förhastade slutsatser och dömer folk, försök att förstå deras situation. En vana som ger oss ännu mer att tänka på är nummer 2. Att börja med målet i sikte är att fundera över vad vi vill uppnå. I Coveys fall pratar han om livet självt. På vår egen begravning, vad vill vi att prästen säger om oss? Vilka kommer dit och varför är de ens där. Kommer det några alls?

Hur är detta kopplat till din försäljning undrar du? Ja, är det du gör just nu kopplat till ditt livsmål? Är den försäljning du jobbar med någonting du kan stå för i framtiden när du tittar tillbaka på vad du gjorde då?

Läskiga tankar med så värdefulla. Så nästa gång du står framför kunden med ditt budskap, vilket är det?

Är du sugen på att börja jobba med insikter istället för ditt vanliga sälj? Läs då vår PDF kring hur du kan göra detta framöver.

Hämta din guide till insikt här!

Glöm inte att dela detta inlägg!

Relaterade inlägg

Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Social Selling - same same, but different

01 mar 2018
Oliver Lopez Oliver Lopez
Please upload the image
Komplex B2B-försäljning

Hur du skapar en social försäljningsstrategi som säljare

08 apr 2015
Oliver Lopez Oliver Lopez
Hubspot Inbound Marketing Sales Enablement Change Management Komplex B2B-försäljning Featured SEO

Structsales och QueensLab startar samarbete med starkt affärsfokus

10 feb 2022
Erik Sandell Erik Sandell