Komplex B2B-försäljning

Hur du skapar en social försäljningsstrategi som säljare

Oliver Lopez
Oliver Lopez 08 apr 2015 2 minuters läsning

Innehåll är ditt bevis på att du vet vad du pratar om. Att visa våra potentiella kunder att vi är experter inom vårt område är av yttersta vikt. Känner inte kunderna förtroende för oss och uppfattar oss som rådgivare, då kommer de aldrig köpa av oss.

Vi får inte vara rädda för att ge ifrån oss kunskap, samtidigt är det en hårfin balansgång. Vi vill inte att konkurrenterna tar det vi vet och implementerar det själva. Det är dock implementationen som brukar vara den svåra biten.

Att läsa om saker eller att genomföra det vi läser är två helt olika saker. Vi bör ändå veta var gränsen för informations och insiktsspridande går. Den går oftast betydligt längre bort än vi tror. Genom att sprida insikter stärker vi bara vårt varumärke ytterligare och befäster vår position som den rådgivande parten. På så sätt hjälper vi även vår arbetsgivare genom att stärka företagets varumärke.

Hur kommer du igång?

Det är på marknadsavdelningen vi oftast initierar skapandet av innehåll, så hur kan vi på försäljningsavdelningen komma igång med vår strategi?

Det finns många olika sätt att skapa oss en position och bygga vårt personliga varumärke. Här följer några av dessa:

  • Uppdatera din profil på LinkedIn med aktuell information
  • Sprid innehåll som är intressant för dina köpare - utmana!
  • Delta i diskussioner i de grupper där dina kunder finns
  • Uppdatera din profil på LinkedIn & sprid innehåll som är intressant för dina köpare

Genom att inte behandla din profil som ett CV utan som en källa för information åt dina köpare, kommer du att få fler och fler besök och följare som till slut blir kunder. Se till att inte ha en profil som ser ut som ett modernt CV. Ett CV är bra att ha men det är inte primärt detta du ska använda det till.

Sprid innehåll som är intressant för dina köpare

Dela med dig av saker som händer och som påverkar dina kunder. Var den som sprider insikt och den som kunden går till för att få lära sig nya saker.

Att med jämna mellanrum kommunicera ämnen som är direkt kopplade till dina köpares utmaningar och problem, kommer du med tiden att få lön för mödan. Du kommer att ses som en strategisk part och du kommer lättare att få till dina möten, eftersom du redan befäst din position som expert. Dessutom kommer du kunna agera efter hur dina potentiella köpare interagerar med din informationsspridning,
vilket ger dig möjlighet att satsa på rätt affärsmöjligheter och lägga tid på rätt saker.

Delta i gruppdiskussioner

Genom att deltaga i grupper och diskussioner där dina kunder finns, kommer du inte att uppfattas som en säljare utan som en rådgivare och en part de kan vända sig till med problem.

 

INSIKTSBREVET Månadsvis mail med de senaste trenderna och insikterna. Designat  för att göradig bättre på sälj och marknad! Prenumerera nu!

Glöm inte att dela detta inlägg!

Relaterade inlägg

Hubspot Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Tre saker som gör dig framgångsrik som marknadschef

12 dec 2013
Oliver Lopez Oliver Lopez
Komplex B2B-försäljning

3 saker som förhindrar att roboten ersätter dig som säljare

24 jan 2019
Oliver Lopez Oliver Lopez
Please upload the image
Komplex B2B-försäljning

Är Social Selling en ursäkt för lata säljare?

12 jan 2016
Oliver Lopez Oliver Lopez