Komplex B2B-försäljning

Hur ser framtidens sälj- och marknadsorganisation ut?

Oliver Lopez
Oliver Lopez 26 apr 2015 1 minuters läsning
hur-ser-framtidens-sälj-och-marknadsorganisation-ut-puff

Allting hänger ihop

Det som jag ser varje gång jag föreläser, eller träffar kunder är att alla vill få till framtidens organisation. Alla vill börja jobba med system. Det ska genereras leads och det ska stängas affärer. Det vi missar är att ingenting blir riktigt bra om vi inte börjar i rätt ände.

Enligt min totala övertygelse är det viktigaste första steget vi kan ta, att ställa oss frågan VAD. Vad är det vi försöker göra? Ska vi köpa in ett Marketing Automation-verktyg så måste vi ha en plan med detta. I alldeles för många möten sitter jag med kunden som i början är eld och lågor kring ett verktyg som ska revolutionera leadsgenereringen, för att i slutet på mötet ha lite ont i magen och inse att allting som överhuvudtaget rör sälj och marknad måste tas i beaktande... och det är många saker.

 

Tre pelare och tre fokusområden

Det senaste året har vi på Structsales tagit fram en modell som bygger på följande:

 

De tre fokusområden jag tidigare har pratat om är som ni känner till om ni läst det jag skriver här, på säljaren eller på motivation.se:

  1. Vår målgrupp
  2. Kundens resa mot köp
  3. Vår kommunikation

Beakta ovanstående och ni inser snabbt att det lätt blir ganska komplicerat. Det behöver inte vara det. Jag vet av erfarenhet att om vi börjar i rätt ände (Strategi - VAD), så kommer vi systematiskt kunna ta oss via taktik och implementation ner till mätbarhet och affärer.

Glöm inte att dela detta inlägg!

Relaterade inlägg

Sales Enablement Komplex B2B-försäljning

Så här bör du arbeta med prospektering 2020

08 jan 2020
Emelie Malmquist Emelie Malmquist
Hubspot Komplex B2B-försäljning Featured

Intäktsrapportering - En utmaning för växande SaaS bolag

24 jan 2024
Erik Sandell Erik Sandell
Komplex B2B-försäljning

Att sälja värdebaserat

15 apr 2016
Oliver Lopez Oliver Lopez