Hur ser framtidens sälj- och marknadsorganisation ut?
Allting hänger ihop
Det som jag ser varje gång jag föreläser, eller träffar kunder är att alla vill få till framtidens organisation. Alla vill börja jobba med system. Det ska genereras leads och det ska stängas affärer. Det vi missar är att ingenting blir riktigt bra om vi inte börjar i rätt ände.
Enligt min totala övertygelse är det viktigaste första steget vi kan ta, att ställa oss frågan VAD. Vad är det vi försöker göra? Ska vi köpa in ett Marketing Automation-verktyg så måste vi ha en plan med detta. I alldeles för många möten sitter jag med kunden som i början är eld och lågor kring ett verktyg som ska revolutionera leadsgenereringen, för att i slutet på mötet ha lite ont i magen och inse att allting som överhuvudtaget rör sälj och marknad måste tas i beaktande... och det är många saker.
Tre pelare och tre fokusområden
Det senaste året har vi på Structsales tagit fram en modell som bygger på följande:
- En organisation (inte flera olika sälj- och marknadsorganisationer)
- En process (inte flera som ser olika ut)
- Ett antal tydliga och mätbara KPI:er (för BÅDE sälj och marknad tillsammans)
De tre fokusområden jag tidigare har pratat om är som ni känner till om ni läst det jag skriver här, på säljaren eller på motivation.se:
- Vår målgrupp
- Kundens resa mot köp
- Vår kommunikation
Beakta ovanstående och ni inser snabbt att det lätt blir ganska komplicerat. Det behöver inte vara det. Jag vet av erfarenhet att om vi börjar i rätt ände (Strategi - VAD), så kommer vi systematiskt kunna ta oss via taktik och implementation ner till mätbarhet och affärer.