Inbound Marketing

5 tips för att SEO-optimera dina blogginlägg

Emelie Svedberg
Emelie Svedberg 14 jun 2018 3 minuters läsning
SEO-tips-för-att-opitmera-dina-blogginlägg-cover

Ordet SEO betyder Search Engine Optimization och handlar om att sökmotoroptimera din sajt för att sökmotorernas sökspindlar som söker igenom webben ska hitta sidorna. Själva sökresultaten brukar man kalla SERP vilket står för Search Engine Results Page.

Här kommer 5 snabba tips:

  1. Verktyg - Första tipset är att börja med att gå in i Googles verktyg "Keyword Planner" som är ett gratisverktyg ( du behöver bara registrera dig med ett gmailkonto) Här kan du få svart på vitt hur många som söker varje månad på olika sökord och kan också få inspiration till vad du ska skriva om och vad du bör lyfta upp i titel och rubriker. Utgå alltid från din målgrupp och fundera på hur de skulle söka när de letar information. Du kan också i Googles Keyword Planner se hur stor konkurrens det är på olika sökord så här kan du tänka strategiskt och jobba med sökord eller sökfraser som inte har störst konkurrens. Oftast är det mindre sökvolym på det man kallar "Long-Tail", dvs. att man söker på en längre fras/mening. Exempelvis om "SEO" är ett huvudsökord med många sökningar kan long-tail vara "Vad är SEO?", "Hur sökordsoptimerar jag en hemsida" osv. Du förstår, lägre antal sökningar på long-tail men högre chans att synas på första sidan i sökresultaten. Fördelen med att ha en blogg på sin sajt är att man lätt kan skapa flera blogginlägg som fokuserar på olika long-tail sökord.
  2. Titel, Meta Description & URL - Titeln är en av de viktigaste parametrarna för att ranka på ett sökord. Titeln är det som syns i sökresultaten och här behöver du lyfta de sökord/sökfraser som du vill optimera blogginlägget mot så tidigt som möjligt. Tänk på att skriva säljande för att få klick till din blogg.  Försök inte att få in så många sökord som möjligt utan välj ett eller två sökord/sökfraser istället för att tydligt visa för Google och andra sökmotorer vad blogginlägget handlar om. Google visar 50-60 tecken så skriv inte längre titel än så. Meta Description är det som syns under rubriken i Googles sökresultat och vår rekommendation att skriva mellan 50-300 tecken. Tidigare  var Googles rekommendation att den helst bör vara mellan 160-180 tecken men sedan i slutet av 2017 har de ändrat och visar längre meta descriptions i sökresultaten men har inte gett ut någon rekommendation. Men vi vet då att vi kan börja skriva lite längre meta descpriptions än tidigare rekommendationer. Meta description bidrar till om de som sökt på dina sökord på Google faktiskt klickar in så tänk igenom vad din målgrupp är ute efter och få dem att förstå att ditt blogginlägg ger dem svaren på det! Inkludera även ditt sökord i url:en. Exempel:
    vad-är-HubSpot-1
  3. Rubriker & Brödtext – Se till att använda de sökord du valt att optimera blogginlägget mot och använd dem på ett naturligt sätt i texten i både rubriker och brödtext. Den viktigaste rubriken är "H1" (Headline 1) och resterande, H2, H3 osv. spelar också roll i den rangordningen. Använd gärna internlänkar i texten. Google ser igenom om du försöker spamma genom att få in sökorden så mycket som möjligt i texten och det blir inte särskilt användarvänligt heller. När jag hållit  SEO-utbildningar under åren har jag ofta fått frågan om hur man kan överlista Google - Don't go there! Skriv innehåll med kvalitet och skriv för besökaren/läsaren istället! Ha gärna med en call to action i din meta description och såklart dina sökord du vill optimera mot.
  4. Optimera bilder - Bilder fångar ögat, så se till att inkludera en bild eller flera i ditt blogginlägg. Ur ett SEO-perspektiv behöver du döpa bilden utifrån vad det är/vad du vill optimera mot för sökord. Låt exempelvis inte bilden ha namnet "123.img" utan inkludera sökordet i filnamnet istället. Lägg även till en ALT-text på bilden. Detta för att Google inte kan läsa av bilder så du behöver berätta vad bilden föreställer. Det är även detta som läses upp när synskadade läser av sidor. Google tycker det är viktigt att sidor går snabbt att ladda så se till att du optimerat vikten på bilderna innan du lägger upp de i blogginlägget. Satsa på att bilderna ska väga runt 200-350 kb.
  5. Call to Action knapp - Lägg till en Call To Action knapp på blogginlägget för att ta besökaren vidare och möjligheten att konvertera en anonym besökare till en känd genom att exempelvis ge ifrån sig sin emailadress för att hämta ner en guide. Voilá! Nu kan du börja kommunicera med dem via email m.m. Vill du läsa mer om konverterande blogginlägg kan du läsa ett av våra andra inlägg: "En blogg som konverterar - hur svårt kan det vara?".

 

Vill du ta ett större grepp och komma igång med Inbound Marketing (som SEO är en del av)? Ladda ner vår guide "Kom igång med Inbound Marketing".

Guide: Kom igång med Inbound Marketing

 

Glöm inte att dela detta inlägg!

Emelie Svedberg
Emelie Svedberg

Relaterade inlägg

Hubspot Inbound Marketing Featured

Varför du ska ha en chatbot!

26 feb 2020
Emelie Svedberg Emelie Svedberg
Change Management Podcast

Så bygger du en förutsägbar säljprocess

18 maj 2022
Josephine Johnsson Josephine Johnsson
Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning SEO

Därför blir din Inbound Marketing värdelös utan SEO

04 okt 2021
Hanna Modig Hanna Modig