Hitta diamanten i ert Corporate Bullshit! (6 jobbiga tips)
Du känner igen det på en sekund. Flosklerna. Bruset. Fluffet. Texter som betyder noll. Som copywriter kan det vara klurigt att balansera företagets önskemål om vad texten ska handla om samtidigt som du ska försöka skära ner på abstrakt fluff som inte ger läsaren något värde.
Här är 6 tips på hur du som copywriter kan jobba för att skriva bättre texter.
Lyft detaljerna - skippa fluffet
Bra texter handlar alltid om att återge detaljer på ett så kreativt sätt som möjligt. Människor kommer ihåg detaljer. Det är alla detaljerna som gör dina texter trovärdiga. Det är de små viktiga sakerna som väcker din text till liv och får den att bli spännande och relevant. Texter utan detaljer känns fluffiga och skapar inget värde för läsaren.
Skriv om människor - inte företag
Texter om era produkter och tjänster är en hygienfaktor – dock inget som kommer göra kunderna köpsugna eller ens intresserade. Om ni ska skapa intresse för vad ni erbjuder så måste ni bygga in det i historier som bygger på riktiga människor. Att rada upp värdeord som till exempel ”Vi är en driven organisation” – utan att ha intervjuer, bloggar eller case på sidan som tydligt visar på företagets progressiva och drivna stil är tyvärr bara corporate bullshit. Platta uttryck som ”drivna” eller ”högt i tak” måste alltid backas upp av stories som bevisar tesen. Så om du jobbar som copywriter på ett stort företag som har vissa värdeord, då är det ditt jobb att lyfta dessa begrepp i intervjuerna – att ständigt ha med dessa saker i agendan när du gör intervjuer.
Förbjud pressmeddelanden
Det fanns en tid då trivselrunda mellanchefer med nedstoppad skjorta och tupé med stolthet faxade iväg pressmeddelanden med sina ”unika” och ”fantastiska” tjänster. Om du inte förstår varför du inte längre ska lägga ner din värdefulla tid på att skicka ut pressmeddelanden så beror det helt enkelt på att du fortfarande lever kvar i den tiden. Logga ut och starta om!
Skapa innehåll för Johanna Johansson - inte för en Sales Manager
Här är det viktigt att du gör en grundlig research och lite klassisk "social engineering" av din målgrupp. Gå in på folks profiler i sociala medier, kolla vilka grupper de tillhör, vilket material de delar och gillar. Vilka saker och ämnen underhåller dem, irriterar dem, håller dem vakna på natten och så vidare. Att djupare undersöka vilka beteenden som din målgrupp har gör att du får en mer realistisk bild och mycket bättre ingångar till idéer när det gäller att skapa värdefullt content till dem. Om alla dina sales managers verkar gilla väldigt mycket Sales Memes så kanske du ska använda det när du tar fram content och texter till dem. Testa!
Äkthet trumfar loggan alla dagar i veckan
Att låta riktiga personer uttala sig och skriva blogginlägg om saker som de känner till är autentiskt och ärligt. Är det något som människor har blivit allergiska emot så är det tillrättalagda historier och intervjuer. Det har inte så mycket att göra med om det är reklam eller inte utan snarare om det är äkta eller inte. Om du har som mål att attrahera din målgrupp är den grafiska profilen och formspråket alltid underställd engagemanget. Det kan liknas vid en logga eller ett namn för en artist. Det är inte Zara Larsson som är intressant – det är alla hennes låtar och personlighet som gör att hennes fans engagerar sig.
Identifiera ”döda metaforer” och ersätt med ”levande”
Språket är uppbyggt av metaforer och liknelser. Vi tar ett känt begrepp och adderar något annat. Enkelt i teorin, men klurigt i praktiken. Istället för att skriva ”Johan tänjer på begreppet yttrandefrihet…” där tänjer är en död metafor kan du skriva ”Johan bungyjumpstretchar begreppet yttrandefrihet…”. På så sätt ger du nytt liv till gamla slitna uttryck och ett nytt spännande sätt att beskriva något på. Detta har ju inget med teknik eller grammatik att göra – utan kreativitet.
Nyfiken på mer? Ladda ner vår guide Kom igång med Inbound Marketing för fler tips om hur du ska ska tänka för att engagera din målgrupp.