Sales Enablement – aktivera sälj och minimera friktion

Oliver Lopez - 20 sep 2018

 

Jag har tjatat om Sales Enablement ett bra tag nu. Jag har pratat om hur vi ska få ihop sälj och marknad i flera år nu. Efter att ha deltagit på HubSpots event Inbound18 i Boston kan jag med glädje konstatera att även andra börjat hänga på. Som många av er som lyssnat när jag varit ute och talat på olika event, läst mina bloggar eller följer mig på LinkedIn antagligen vet, hävdar jag att Inbound marketing är ett fantastiskt koncept - men det är ingenting värt om inte sälj kan ta hand om insatserna från marknadsavdelningen och företagen tjänar pengar på alla leads som skapas. Inbound i sig är inget värt om det inte leder till affär kort sagt. 

VAD ÄR SALES ENABLEMENT?

Så vad är egentligen Sales Enablement? För mig handlar det om att alla aktiviteter vi gör och alla beslut vi fattar ska effektivisera säljprocessen. Sales Enablement borde ses som en filosofi mer än en strategi. Beslut som fattas i organisationen borde alla behandlas som en del i din övergripande plan och din plan bör handla om att i slutändan sälja dina produkter eller tjänster, väldigt få av oss jobbar med välgörenhet. Beslut som tas borde därför syfta till att aktivera, förenkla och effektivisera säljarnas arbete, eftersom det är säljarna som sitter med den sista kontakten med kunden i slutändan. Oavsett vad vi tycker om Inbound som modell och hur bra det än är, så kommer inte en marknadsförare att stänga affärerna, så enkelt är det.

Inbound marketing är dock en väldigt viktig del av Sales Enablement. Alla marknadsaktiviteter måste syfta till att i förlängningen hjälpa sälj att sälja på ett bättre och mer effektivt sätt. Content ska skapas som ett hjälpmedel för sälj, inte ses som ren marknadsföring. Fokusera på att skapa content som passar in på rätt plats i köpresan och som är relevanta för din kund. Det finns redan tillräckligt med content som inte håller någon vidare kvalitet. På ren svenska - ”less is more”.

Min kollega Niloo har skrivit ett längre blogginlägg där hon berättar mer om Sales Enablement content. Klicka här för att lära dig mer!

SDR – NYCKELN TILL SALES ENABLEMENT OCH AFFÄRER

SDR-rollen (Sales Development Representative) blir även den väldigt viktig och växer mer och mer mot att bli en nyckelroll i din säljorganisation. Från att tidigare ha varit en simpel inne-säljarroll, har SDR:en idag vuxit till en mer strategiskt viktig del i en affärs-skapande sälj- och marknadsorganisation.

En SDR ska knyta ihop säcken med data du får genom ditt CRM och se till att boka möten för att vi ska kunna sälja mer och på sikt växa. När du ska hitta en SDR är det viktigt att personen är väldigt hemma i den digitala världen och är flexibel och snabb i handling som person. Beviset på hur viktig rollen har blivit är att en duktig SDR tjänar mer pengar än säljarna på samma företag numera, det säger en hel del!

Vi har verkat för att hjälpa säljorganisationer att bli mer effektiva i flera år och vi kommer att fortsätta vår mission -att hjälpa våra kunder att växa sin affär. Är du nyfiken på hur vi ser på en modern sälj- och marknadsorganisation där människor, processer och system samverkar för att aktivera sälj och minimera friktion? Ladda ner vår modell The Unified Business Model och skapa ditt Sales Enablement team.

Ladda ner din guide

Topics: motivation- marknadsföring- komplex försäljning- inbound marketing- försäljning- strategi- köpprocessen- modern försäljning- Sales Enablement

Föregående inlägg

HubSpot - spännande produktuppdateringar sept-18

Nästa inlägg

Det handlar inte om dig - det handlar om kunden!

Prenumerera på bloggen

Registrera dig idag och ta del av det senaste inom försäljning och marknadsföring.

Subscribe to Email Updates

100% Privacy. No Spam.