BOKA HUBSPOTDEMO
struct search
Close Icon (1)

Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Structsales och QueensLab startar samarbete med starkt affärsfokus

Tillsammans kommer de båda konsultbolagen att kunna leverera allt från strategisk rådgivning till content och tekniska lösningar. Structsales är sen tidigare en HubSpot Platinum Partner, och kan nu också erbjuda avancerad web...

Erik Sandell

  • 10 feb 2022
  • 3 min läsning

Skapa din egen contentmaskin

Att producera bra innehåll är livsviktigt för de flesta företag, men en stor utmaning för många. Många upplever att de inte har tid att skapa nytt innehåll men det behöver inte vara så komplicerat. Fortsätt läsa för att få 4 konkreta tips på hur du skapar din egen contentmaskin!

Josephine Johnsson

LYSSNA PÅ PODDAVSNITTET

4 konkreta tips på hur du skapar din egen contentmaskin.

  1. Det finns en tydlig mottagare av budskapet.
    Du bör, innan du börjar producera innehåll, fundera på vem din mottagare är, d.v.s vem det är som ska ta emot budskapet. Du behöver också ta reda på vad det är för problem som ska lösas hos kunden.
    Här är det väldigt viktigt att du är påläst och känner din målgrupp; vilka utmaningar de har och vad det är som engagerar målgruppen.

    Att massproducera content och inte ha någon tydlig mottagare kommer få ditt varumärke att uppfattas som oseriöst och skrämma iväg dina potentiella mottagare istället för att få dem att stanna. Har du inget vettigt att säga så är det bättre att inte säga något alls, och sedan skapa kvalitativt content när du har något relevant att säga.

  2. Den röda tråden är återkommande oavsett vem som skriver och delar innehåll.
    Alla avdelningar behöver kommunicera likadant ut mot kund. Detta för att kunden ska få samma budskap och känsla vilken plattform han än är på.
    Samtliga på de olika avdelningar behöver vara överens om varför företaget finns till, varför ni hjälper era kunder och varför era kunder vill/behöver ha hjälp av er.

  3. Det finns en plan och ett mål i kommunikationen.

    Det är viktigt att det finns en plan och ett mål med kommunikationen. Fråga dig själv ''Vad har vi för mål med skapandet av just detta content?". Som jag skrev i punkt 1, finns det inget tydligt mål eller plan så är det bättre att inte posta något förrän du har ett mål med detta.
    Bryt ner huvudmålet till avdelningsspecifika mål. På så sätt blir det lättare att arbeta mot att uppnå huvudmålet.

    Med hjälp av ett mål och en plan blir det även enklare att mäta samt följa upp, eftersom du då har något konkret att använda dig av i dina analyser.

  4. Det finns en process för att återanvända innehållet.
    Att återanvända ditt gamla innehåll är guld värt. Skapa en process av att återanvända redan använt innehåll. Genom att uppdatera texten, kanske ändra en bild och några länkar så blir det som nytt. Detta sparar både dig tid och gör dina kunder nöjda eftersom de får bra innehåll att att ta del av, förutsatt att det är innehåll som levererade bra första gången det publicerades.
    Underskatta inte heller konsekvens och uthållighet. Har du ett koncept som funkar så fortsätt med det, testa inte något nytt om två veckor. Kunden uppskattar konsekvent content och att veta vad de får och kan förvänta sig.
Josephine Johnsson

Mest läst