3 snabba tips på hur du jobbar smartare
För att arbeta så effektivt som möjligt för att uppfylla ditt mål, starta alltid med att först sätta ditt mål, eftersom det är det som är riktningen för vart du ska gå. Ta reda på det önskvärda resultatet. Sedan börjar planeringen. Går du i denna ordning så har du satt rätt förutsättningar för att lyckas.
Här nedan ger jag dig 3 snabba tips för hur du jobbar smartare och får mer gjort!
- Jobba aktivt med dina mål
Hur jobbar du egentligen med dina mål? Gör du en ordentlig plan för hur du ska ta dig i mål? Följer du upp ditt arbete regelbundet? Sätter du realistiska mål?
Börja med att ta reda på ett antal personliga mål, börja med 3 stycken. Ta också fram ett antal yrkesrelaterade mål, börja med 2 stycken om du har svårt att komma igång.
Svara på frågorna;
- Vilket är målet?
- När ska det genomföras?
- Vilka aktiviteter behöver göras för att stödja detta mål?
- Planera dina veckor
När du har tagit reda på vilken din destination är så kan planeringen börja.
Planera din vecka i block, dela in allting i block och tider. Till exempel har du ett block för privat, ett för träning, ett för försäljning, ett för ekonomi osv. Viktigt är att du inte multitaskar då det är bevisat att inte vara en effektiv metod. Fokusera istället på det viktigaste och gör det tills det är klart.
Får du nya idéer under vägen så skriv ner idéen och gå tillbaka till anteckningen senare, när du har avslutat det du höll på med. Forskning visar att det tar 15-25 minuter innan din koncentration är tillbaka på samma nivå som innan avbrottet. Tänk dig själv hur ineffektivt ditt arbete blir om du hoppar mellan 2-3 olika uppgifter konstant.
En annan viktig punkt är veckoavstämningen. Lägg in ett block varje vecka där du stämmer av hur det har gått, vad du har gjort bra och vad du kan göra bättre. Gå också gärna tillbaka några veckor i din kalender och fråga dig själv om sakerna du har lagt tid på har tagit dig närmre ditt mål? Svara ärligt. Är svaret nej så lägger du tid och energi på fel saker. Sluta med det och sadla om.
Vill du ha en guide kring hur du planerar din veckoavstämning eller din tid generellt så har Michael Alphov (vår VD Olivers poddkollega) massor av guider och tips på sin hemsida.
- Se över vilka program du jobbar i. Vad kan du göra för att jobba mer effektivt?
Här kommer en lista på ett antal smarta appar och verktyg;
- Evernote –organisera dina anteckningar.
- OmniFocus –personlig uppgiftshanterare, fungerar endast för Mac, kan kopplas till Asana (se nedan).
- Asana –projekthantering.
- Google Drive –dela dokument smidigt mellan varandra.
- Drop Box –dela dokument smidigt mellan varandra.
- Pandadoc –programvara för försäljningsprocesser, integrerat med Hubspot.
- Hubspot- marknadsföring, försäljning och kundservice.
- Garageband –inspelningsproggram på Mac.
- Whats App -kommunikation.
- Slack –kommunikation.
- Drafts –anteckningar.
- Snappa -möjlighet att jobba med stilla och rörliga bilder.
- Canva -möjlighet att jobba med stilla och rörliga bilder.
- Last pass –kommer ihåg dina lösenord och viktiga koder.
- Apple Files –en app för filhantering för Apple.