BOKA HUBSPOTDEMO
struct search
Close Icon (1)

Blogg.

Visa mig:app.css&baymax=false Arrow (1)

Varför du ska ha en chatbot!

Fundera på hur du kommunicerar med familj och vänner. Med samma lättsamma språk ska du prata med dina kunder och potentiella kunder online. Vi är vana att bli behandlade som en individ och inte en massa. Bygg en chatbot som v...

Emelie Svedberg

  • 26 feb 2020
  • 6 min läsning

Varför du ska ha en chatbot!

Allting sker idag mycket snabbare än tidigare. Det blir mer högljutt. Det blir mer personligt. När du är på nätet idag så förväntar du dig en personlig upplevelse.

Emelie Svedberg

Fundera på hur du kommunicerar med familj och vänner. Med samma lättsamma språk ska du prata med dina kunder och potentiella kunder online. Vi är vana att bli behandlade som en individ och inte en massa. Bygg en chatbot som visar att du förstår personen som skriver dig och att du faktiskt bryr dig om att hjälpa denne och inte bara sälja din produkt eller tjänst.

Vi börjar med ett citat för dig som inte tror att dina besökare inte är mogna att använda en chatbot:

79% kan tänka sig att använda en chat

Det är en väldigt hög siffra som är värd att ta på allvar. Men en annan siffra som du bör ha med dig är att 82% tycker det är viktigt att få snabb respons när de skriver i chatten. Så du kan inte sätta upp en chat som inte interagerar.

Har du en livechat är det viktigt att du har personer som svarar direkt. Om du inte har kapaciteten bör du prova att ha en interaktiv chatbot som faktiskt kan komma med direkta svar. 36% av företagen använder en chat för sitt företag men det är många mer än så som har en vilja att använda det men inte kommit igång.

En chatbot kan användas för både marknad, sälj och support. Genom att nyttja chatboten på rätt sätt skapar du även bättre relationer med dina kunder då du är det vi pratade om i början, mer personlig och mer direkt.

skapa-chatbot-hubspot


Sätt upp en strategi för att lyckas med din chatbot

  1. Identifiera dina sidor som visar att det finns ett starkt intresse från besökaren - Prissidor eller tjänstesidor är ett bra exempel på detta. Ett konkret exempel är på HubSpots sajt när du går in på deras pris-sida så uppdateras den så att du inte kan uppgradera till det du redan har.

  2. Identifiera sidor som har mycket trafik - Kolla i Google Analytics, HubSpot eller det webbanalyssystem du använder för att identifiera dessa.
Skapa INTE en chatbot som du använder på alla sidor.

3.  Skapa en story för de som besöker din sajt. Exempelvis:

Jag är en marknadsförare -> Jag vill ha en ny sajt ->Så jag kan få kvalificerade leads

4. Skapa din första konversation. Brist på fantasi? Här kan du få inspiration och exempel på andras chatbotar.

5. Du bygger aldrig klart en chatbot. Låt den lära dig hur besökarna interagerar med den och förbättra. Analysera och se historiken på chattarna som varit och se till att kontinuerligt utveckla och testa.

Tänk som säljare – de säger inte exakt samma till alla prospekts – de anpassar kommunikationen.

Kom ihåg att inte vara rädd för chattar och chatbotar. De flesta är villiga att interagera om du gör det på rätt sätt. (Källan på alla siffror i blogginlägget är HubSpot)

Ett enkelt tips är att också addera chatbotar på sidor som inte är så säljande, exempelvis en kunskapsbank, blogg, pillar pages (En pillar page är en övergripande sida om ett specifikt ämne där man samlar all info, exempelvis denna vi har för Komplex B2B försäljning). Dessa sidor konverterar oftast inte så bra så där kan det vara läge att fånga upp leads via chatboten. En enkel första fråga i en sådan bot skulle kunna vara "Vad vill du lära dig mer om?" Sedan lista olika alternativ.

Använder du HubSpot så har de nyligen släppt möjligheten att integrera Facebook Messenger till HubSpot. Detta gör att när någon börjar skriva på din företagssida på Facebooks Messenger skapas det automatiskt en ny kontakt i HubSpot och konversationen i Facebook Messenger sparas på kontaktkortet i HubSpot. Du kan även direkt i HubSpot bygga chatbotar som visas i Facebook Messenger.

Avslutningsvis vill jag rekommendera er att bygga botar som hjälper dig kvalificera vad de vill ha hjälp med (support, sälj etc) och ta hjälp av de som jobbar med sälj, marknad och support på ditt företag.

Låt säljarna sälja och sätt in dessa botar på passande sidor, låt marknad utbilda och få dem intresserade och låt supporten få vara med och utveckla chatboten där besökarna aktivt klickat att de vill ha support som en fråga i boten eller om de besöker den typen av sida.

Sammanfattning av respektive avdelnings största utmaningar och hur en chatbot kan hjälpa till:

Marknadsavdelningen utmaningar:

  • Konvertera besökare 
  • Samla in data om besökarna
  • Kvalificera prospekts
  • Utbilda och informera om tjänst/produkt

Hur boten kan hjälpa till med detta:

  • Ställa en fråga
  • Skicka ett enkelt meddelande
  • Samla in besökarens information, ex. fråga vad de heter, om de kan lämna sin mailadress osv.
  • Fråga om de vill prenumerera på nyhetsbrev, webinars, bli VIP eller annat.
  • Har du väl lämnat emailadressen kan du fortsätta kommunicera med en mailslinga över tid för att lära känna de ännu bättre.

Säljavdelningen utmaningar:

  • Merförsäljning
  • Boka möten
  • Prioritera leads
  • Förenkla köpprocessen

Hur boten kan hjälpa till med detta:

  • Fråga om de vill boka möte och länka direkt till en mötesmodul (som du kan sätta upp i HubSpot om du använder det) där man själv kan välja en tid i en säljares kalender.
  • Vägleda och informera om nya tjänster/produkter

Support/Customer Success-avdelningens utmaningar:

  • Minska antalet supportärenden
  • Försöka få kunder och prospekts att lösa sina egna problem
  • Undvika att få supportärenden på icke önskvärda kanaler
  • Lösa supportärenden snabbare

Hur boten kan hjälpa till med detta:

  • Skapa supportärenden
  • Koppla in din kunskapsbank 
  • Skicka chatkonversationen till en specifik användare eller team

Vill du få inspiration och chatbot-exempel? Klicka nedan och se exempel på riktigt bra chatbotar!

 

SE EXEMPEL!

 

Emelie Svedberg

Mest läst