Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

HubSpot -Total guide do's and don'ts

Många företag idag köper ett system istället för att köpa ett utfall. Men det finns sällan en sådan quick-fix om man faktiskt vill lyckas med de stora affärerna. Det finns ett hav av olika CRM-system och hur ska man lyckas vä...

Josephine Johnsson

  • 27 maj 2022
  • 4 min läsning

Varför du ska tacka nej till kontaktförfrågningar på LinkedIn

LinkedIn är det största affärsnätverket som finns idag. Det är inte Tinder, det är inte Facebook. Är du ute efter långsiktiga relationer eller korta...

Oliver Lopez

LinkedIn är det största affärsnätverket som finns idag. Det är inte Tinder, det är inte Facebook. Den här hysterin kring att bygga ett så stort nätverk som möjligt är fullständigt oförklarlig i min värld. För övrigt tror jag man lyckas bättre på Tinder genom att nischa sig än genom att jaga på precis allt. Eller ja, det beror ju på om man är ute efter långsiktiga relationer eller korta... Vi gillar olika.

Jag hjälper företag att hitta sin nisch. Jag hjälper ledningsgrupper, säljchefer och marknadschefer att vara relevanta och skapa värde för den målgrupp som potentiellt kan ha användning för deras produkter. I dessa samtal är det ett återkommande misstag som många av oss begår gång på gång. Det kan vara av rädsla, det kan vara av okunskap, eller det kan vara av lathet. Av någon outgrundlig anledning tror vi att alla kunder är potentiella kunder!

Om det är någonting som förminskar ett varumärke och på riktigt minimerar möjligheten att göra bra och långsiktiga affärer så är det att försöka anpassa sitt erbjudande till så många kunder som möjligt. Det fungerar inte, det har aldrig fungerat och det kommer att bli ännu svårare att få det att fungera framöver. De företag som lyckas med sina affärer och kundrelationer är de företag som tackar nej till affärer och uppdrag på grund av att dom inte är en bra matchning helt enkelt.

Så vad har detta med dina kontakter på LinkedIn att göra? Jo, det är ju precis samma sak. Oavsett om det är ett företag eller ett personligt varumärke (ditt), så säljer du dig själv billigt om du försöker hjälpa alla som ropar. Att bygga ett stort nätverk på LinkedIn för att få en bra ”reach”? Jo, jag fattar grejen men allvarligt talat, de som accepterar alla kontaktförfrågningar kan ju på riktigt inte säga att man har ett vässat och anpassat erbjudande mot en specifik målgrupp? Med all respekt för snickare och bilmekaniker, men dessa är inte några jag söker upp i mitt nätverk. De är för den delen heller inte speciellt intresserade av mig, eftersom de inte är ett B2B-företag med utmaningar att få ihop organisationen för att skapa affärer.

Jag har tidigare deltagit i trådar på LinkedIn där trådskaparen öppet säger att han vill connecta med alla möjliga. Om man stör sig på att begränsningen på LinkedIn är 30.000 kontakter och tycker att det är jobbigt, då har man kanske inte en nischad produkt? Jag har även bloggat om LinkedIn och om det faktiskt har spelat ut sin roll som ett seriöst företagsnätverk här.

Inget fel i att inte vara nischad, förutom att:

  • Du får svårare att ta betalt för din expertis (hjärnkirurg vs allmänläkare)
  • Du är inte speciellt unik (alla gör samma sak - testa att googla säljutbildningar)
  • Dina kunder känner sin inte utvalda (korvkiosk eller stort IT-bolag, samma utmaningar? Skulle inte tro det)
  • Du KAN inte hjälpa alla lika bra, sluta försöka med det!
  • Du blir lagom bra på mycket och inte grymt duktig på någonting specifikt… (undrar hur många sådana som finns på LinkedIn)… 

Jag känner mer och mer att allt innehåll som sprids idag håller en nivå som inte är tillräckligt bra. Självklart är vi själva ibland del av detta men jag tror ändå att det inte är särskilt ofta. Jag vet att vår blogg är välbesökt och att vi kommunicerar på ett sätt som vår målgrupp vill med innehåll som är relevant (vår målgrupp är INTE alla företag i Sverige, inte ens alla B2B-företag). Att bygga närverk på volym urholkar till slut ditt varumärke (om det inte är så att du sedan ska sälja Influencer-tjänster för LinkedIn förstås.. då kan det löna sig att skriva om hur viktig volymen är).

Jag undrar avslutningsvis hur en människa kan underhålla ett nätverk på 30.000 personer utan att missa saker eller att budskapet blir spretigt? Men vad vet jag, jag har ju inte ens 3.000 kontakter (som jag nu håller på att minska), jag hinner inte skapa värde för alla - och framförallt hinner jag inte ha koll på vad som händer i mitt nätverk...

Fundera på om det är kvantitet eller kvalitét som är viktigast. Jag vet vad jag tycker.

Håller du inte med? Hör av dig till mig på LinkedIn ;-) 

På tal om något helt annat så är ni hjärtligt välkomna att ta del av vårat webinar om Sales Enablement. Där pratar jag om dom viktigaste bitarna som vi ser när det kommer till att få sälj och marknad att jobba tillsammans!

Se webinar!

 

 

Oliver Lopez

Mest läst