Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Intäktsrapportering - En utmaning för växande SaaS bolag

Många SaaS-bolag kämpar med att åstadkomma full spårbarhet och transparens i sina intäktsströmmar. De har svårt att fakturera enligt ingångna avtal och få fram relevanta och korrekta finansiell nyckeltal,” säger Martin Kåver,...

Erik Sandell

  • 24 jan 2024
  • 4 min läsning

Varför tätare samarbete mellan marknad och sälj ökar er försäljning

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Yusuf Hasanogullari

Företag som lyckas skapa ett tätt samarbete mellan marknad och sälj stänger fler affärer och ökar sin omsättning på tre sätt:

  1. Marknad producerar fler kvalificerade leads
  2. Sälj stänger en högre andel av dessa leads (även jämfört med de kvalificerade leads de själva producerar idag)
  3. Både sälj och marknad spenderar mindre tid per affär och kan därmed bearbeta fler affärsmöjligheter parallellt.

Varför er försäljning skadas när samarbetet mellan sälj- och marknad inte är tätt

Nedan är de vanligaste problemen vi stöter på när sälj och marknad jobbar separat. Vilka känner ni igen?

  • Marknadsfolket må göra ett väldigt bra jobb, men leder det verkligen till ökad försäljning? Det är ofta ingen som vet.
  • Det finns så många olika verktyg och alla avdelningar använder sina egna. När verktygen inte jobbar ihop skapas mer jobb, det blir krångligare och kvaliteten försämras.
  • Blir säljarna verkligen effektivare av att jobba enligt alla nya processer och med alla okvalificerade leads eller skapar det bara onödig administration som slöar ner dem?

Summa summarum: Om ert marknadsfolk bara fokuserar på sina mål utan att tänka på hur det påverkar säljarnas dagliga arbete, och om era säljare bara fokuserar på att stänga affärer istället för hur man genom att jobba närmare marknad kan bli mer systematisk och effektiv, kommer mycket av den energi era anställda spenderar att vara bortkastad tid.

Men vad betyder egentligen "ett tätare samarbete" i det här sammanhanget och hur kan ni använda det i praktiken?

Nu introducerar vi Unified business model™ för tätare samarbete mellan marknad och sälj

Enligt vår erfarenhet beror de flesta misslyckade försök att integrera sälj och marknad på en sak:

Avsaknaden av en gemensam målbild.

Utan slutresultat i sikte itererar och experimenterar man med olika förslag och hoppas på det bästa.

Vore det inte skönt med en plan där ni vet exakt vad som behöver göras och vem som ska göra det?

Nu har vi skapat en sådan plan. Och vi tänkte dela den med er, helt fritt.

Unified business model för integration av sälj och marknad visar hur ett tätt samarbete mellan sälj och marknad ser ut i praktiken. Den tydliggör vilka roller som finns i en sådan organisation, rollernas olika ansvarsområden, och alla processer. Kanske viktigast av allt, den visar hur ni kan organisera alla era aktiviteter och leads på ett mycket enkelt sätt (och som fungerar i praktiken) - och hur det leder till ökad försäljning.

Med modellen kan alla kan få samma, väl beprövade målbild och skapa en plan för att nå målet.

Vi har utvecklat modellen själva genom att inkorporera väl beprövade industristandarder blandat med många av våra egna erfarenheter från riktiga kunder under de senaste 10 åren. Framgångarna kunderna haft talar för sig själva. Vi hoppas att detta kommer att inspirera även er till att implementera den.

Det här är del ett i en serie på 10 bloggposter där vi kommer att presentera modellen, steg för steg. I nästa del börjar vi med att ge en översikt över hela modellen för integrering av sälj och marknad. Klicka för att gå vidare, eller se en innehållsförteckning över alla bloggposter här: Komplett guide till hur sälj- och marknad kan jobba bättre tillsammans.


Hur sälj och marknad kan jobba bättre tillsammans

Yusuf Hasanogullari

Mest läst