Komplex B2B-försäljning

Säljare av hemelektronik, ett speciellt släkte?

Oliver Lopez
Oliver Lopez 27 sep 2011 2 minuters läsning

 

Igår på lunchen var jag ute och shoppade efter en skrivare som jag vill ha som kontorsskrivare. Jag åkte till ett köpcentrum nära mig och gick in i totalt 3 butiker (jag hade lite panik och behövde en skrivare redan igår kväll).

Poängen i det hela är inte vilket inköp det blev, utan vägen dit och bemötandet av säljarna i de olika butikerna.

Butik 1 (vi kan kalla den Elgiganten)

Möttes efter att ha väntat alldeles för länge av en kille i 22 års åldern som tuggade tuggummi och hade en ganska halvdryg attityd (möjligen omedveten men ändå). Eftersom jag visste ganska bra vad jag ville ha så berättade jag vad jag hade för krav och han visade mig då en skrivare som motsvarade förväntningarna.

Jag frågade om laser och om det var billigare i längden och hans svar var att det inte är någon större skillnad längre mellan bläck och laser. Jag blev lite förvånad då jag trodde att det var så.

Till slut hittade vi en skrivare som jag ville ha och när jag skulle se om den fanns på lager så var den slut. Jag bad honom då ringa en av deras andra butiker, varpå han sa att han inte får det men att jag gärna kunde få numret. Sant eller inte men jag uppfattade det som extremt dålig service. Vi får inte ringa ut på dessa telefoner till andra butiker var hans svar. Mycket märkligt.

Butik 2 (Vi kan kalla den SIBA)

Jag kommer inte och säljaren verkar inte veta speciellt mycket om skrivare och frågar mig en del om en modell jag sett. Borde inte säljaren hjälpa kunden och inte tvärtom? Efter att ha surfat på nätet och letat ett tag, hittar han en skrivare han rekommenderar mig. Eftersom jag inte har speciellt stort förtroende för honom lämnar jag butiken och går till nästa.

Butik 3 (Vi kan kalla den Expert)

Jag kommer in i en lokal som är väldigt "clean" och märker knappt att dom har skrivare till salu. När jag hittar hyllan så signalerar jag till en kille som är på väg ut på lagret. Han ser mig och visar att han strax är tillbaka. Efter 5 minuter kommer han ut och erbjuder hjälp.

Efter att ha lyssnat på vad jag vill ha, berättar han saker som inte står på prisskylten (viktiga saker) och jämför utskriftskostnad per ark i svartvitt och färg.

Han lyfter Canon som bättre på foto men dyrare, medans HP är lite sämre fotomässigt men billigare i drift. Dessutom märker jag att han är kunnig då han rabblar modeller och prestanda ur huvudet. Vid ett tillfälle blir han osäker och tittar då på kartongerna och i sitt system i butiken. Han lämnar svar på alla frågor och tittar bara på modeller som finns i lager (eftersom det är viktigt för mig).

Det hela slutar (helt oväntat eftersom jag aldrig går i Expertbutiker), med att jag går hem med en skrivare och känner mig nöjd med köp och service.

Vart vill jag då med denna "berättelse"? Jo, att fastän det är 2011 så är kvalitén på butikssäljarna fortfarande skrämmande låg. Det kanske inte är så konstigt att Expert hade den mest kunnige och service inriktade säljaren. Det kanske är deras konkurrensfördel?

Glöm inte att dela detta inlägg!

Relaterade inlägg

Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Social Selling - same same, but different

01 mar 2018
Oliver Lopez Oliver Lopez
Please upload the image
Komplex B2B-försäljning

Hur du skapar en social försäljningsstrategi som säljare

08 apr 2015
Oliver Lopez Oliver Lopez
Hubspot Inbound Marketing Sales Enablement Change Management Komplex B2B-försäljning Featured SEO

Structsales och QueensLab startar samarbete med starkt affärsfokus

10 feb 2022
Erik Sandell Erik Sandell