Att vara effektiv som säljare – del 2 (todo listor)
Vi som jobbar med försäljning vet att en säljares svaghet i många fall är att organisera sig. Vårt företag Advoco Consulting fokuserar därför mycket på effektivitet för säljorganisationen.
Del två i vår serie är att hantera allt man ska göra i listor eller vad hur man väljer att göra.
Jag har tidigare pratat om GTD (getting things done) och det är härifrån vi har tagit och anpassat hur man strukturerar sitt säljarbete.
I GTD utgår man ifrån contexts (sammanhang), det betyder att alla saker du ska "göra" kopplas till ett context. Dessa kan t.ex. vara:
- telefonsamtal
- email
- säljmöte
- ärenden
Låt säga att jag ska ringa till företaget x. Jag har då en lista som heter @samtal. Här ligger alla samtal jag ska göra.
Det kan även vara så att jag ska skicka ett mail till en kollega på jobbet. "Maila Johan med förslag på agenda inför mötet", hamnar då på listan @email. På så sätt kan man om man sitter vid en dator lätt ta upp de context som heter @dator. Har du ingen dator framför dig behöver du inte ens titta på listan.
Detta är ett sätt att fokusera på sådant som är aktuellt. Det finns ingen anledning att titta på "visa Anders presentationen" om inte Anders är i närheten, eller hur? @agenda heter den listan som detta bör hamna på.
I korthet så använder vi i våra utbildningar följande contexts:
@email, @telefonsamtal, @kontoret, @säljmöte internet, @kundmöte externt, @ärenden (ute på stan och springer), @internet, @dator och @väntar på (i de fall man väntar på svar av någon och vill kunna ha koll på vad man frågat och till vem).
En extremt viktig sak i "listhanteringen" är att tydligt definera vad man ska göra. Att byta däck på bilen är inte en "action", eftersom den innehåller flera steg. Detta blir då ett projekt med actions enligt nedan:
Byta däck på bilen (Projekt)
- surfa på nätet efter däckfirma
- fråga om pris för fyra däck
- boka tid för däckbyte (när du fått tid för bytet, läggs detta in i kalendern.
NU! är "byta däck på bilen" klart, inte innan.