Komplex B2B-försäljning

Jobba på ett stort eller litet företag? Det är frågan.

Oliver Lopez
Oliver Lopez 04 okt 2011 1 minuters läsning
stort-eller-litet-företag-puff

Alternativet kan även vara att välja den etablerade stora organisationen. Det finns ju som bekant både för och nackdelar med bägge alternativen.

Med risk för generaliseringar så tänkte jag ta upp dessa skillader och ser fram emot kommentarer från läsarna till detta:

 

Den STORA organisationen

Fördelar:

  • etablerat namn, trygghet
  • stor erfarenhet av liknande uppdrag och processer
  • bra med resurser och möjlighet att ta stora uppdrag
  • troligen andra stora referenskunder
  • trovärdighet
  • ett säkert val, ingen hänger dig för att du väljer den trygga befintliga leverantören
  • lättare att boka möten och komma till kund

 

Nackdelar:

  • trög, oflexibel
  • kan vara betydligt dyrare än mindre leverantörer
  • ett välinarbetat namn kan ju vara negativt trots allt, även om det oftast är bra med all inarbetning, även dålig
  • kan ha dålig support och kundservice, just p.g.a att man är så stor ändå
  • svårt att kunna fokusera lika mycket på alla kunder, oftast får dom stora mest attention

 

Den lilla organisationen

 

Fördelar:

  • snabbfotad
  • kreativ och tillmötesgående, nytänkande
  • skräddarsyr lösningar
  • har inte lika många kunder och kan däremed fokusera mer på de som finns
  • brinner kanske lite mer för det man gör mer än den lite större leverantören
  • innovativ
  • flexibel, kan möta kundens krav, oftast fullt ut

 

Nackdelar:

  • liten organisation, svårt att täcka upp för de riktigt stora uppdragen
  • inte lika stabila processer på plats
  • inte lika lång erfarenhet

 

Det är naturligtvis så att vissa fördelar och nackdelar kan få ömvänd betydelse, beroende på vem kunden är. Det var därför jag nämnde i början att det kan kännas som en väldig generalisering. Dock är det så det måste bli om man inte går in i detalj.

Jag är efter 15 år i säljets värld fortfarande osäker på vilket alternativ som är bäst...

Glöm inte att dela detta inlägg!

Relaterade inlägg

Hubspot Tillväxt Customer Success

Optimera er kundresa för ökad kundnöjdheten

29 okt 2024
Mathilda Fyhr Mathilda Fyhr
Change Management Podcast

Så bygger du en förutsägbar säljprocess

18 maj 2022
Josephine Johnsson Josephine Johnsson
Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning Tillväxt

10 viktiga fokusområden för SaaS-företag som vill skala upp

29 okt 2024
Emelie Svedberg Emelie Svedberg