Hur mycket kostar dina säljares ineffektivitet?
Låt säga att vi har en 8 timmars arbetsdag och vi väljer att lägga 4 av dessa på kundmöten som inte leder till någonting. Hur ofta händer inte detta? I mitt tycke alldeles för ofta och det jag själv har sett ute hos företag vi träffar och jobbar med är att man inte bryr sig så mycket om det.
Tvärtom premieras många möten framför färre oavsett vilken kvalitét det är på dessa möten. Det är dags att vi börjar fundera på vad vi lägger vår tid på!
En säljare som är "värd" säg 1 100 SEK/timme, bränner 44 000 SEK under en arbetsvecka om han jobbar ineffektivt, 44 000 SEK kan man sedan gångra med säg 15 ineffektiva veckor under ett år och kostnaden är 660 000 SEK!
Siffror är väldigt talande och kan användas i både positiva och negativa syften. Vi tänker ofta på siffror i form av en budget och hur mycket vi har sålt av den men sällan i dessa former jag beskriver ovan, varför är det så?