Komplex B2B-försäljning

Slösar dina säljare också bort 660 000:- per år?

Oliver Lopez
Oliver Lopez 25 nov 2011 1 minuters läsning

Hur mycket kostar dina säljares ineffektivitet?

Låt säga att vi har en 8 timmars arbetsdag och vi väljer att lägga 4 av dessa på kundmöten som inte leder till någonting. Hur ofta händer inte detta? I mitt tycke alldeles för ofta och det jag själv har sett ute hos företag vi träffar och jobbar med är att man inte bryr sig så mycket om det.

Tvärtom premieras många möten framför färre oavsett vilken kvalitét det är på dessa möten. Det är dags att vi börjar fundera på vad vi lägger vår tid på!

En säljare som är "värd" säg 1 100 SEK/timme, bränner 44 000 SEK under en arbetsvecka om han jobbar ineffektivt, 44 000 SEK kan man sedan gångra med säg 15 ineffektiva veckor under ett år och kostnaden är 660 000 SEK!

Siffror är väldigt talande och kan användas i både positiva och negativa syften. Vi tänker ofta på siffror i form av en budget och hur mycket vi har sålt av den men sällan i dessa former jag beskriver ovan, varför är det så?

Glöm inte att dela detta inlägg!

Relaterade inlägg

Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Social Selling - same same, but different

01 mar 2018
Oliver Lopez Oliver Lopez
Please upload the image
Komplex B2B-försäljning

Hur du skapar en social försäljningsstrategi som säljare

08 apr 2015
Oliver Lopez Oliver Lopez
Hubspot Inbound Marketing Sales Enablement Change Management Komplex B2B-försäljning Featured SEO

Structsales och QueensLab startar samarbete med starkt affärsfokus

10 feb 2022
Erik Sandell Erik Sandell