Komplex B2B-försäljning

Vilken fotbollsspelare är du som säljare?

Oliver Lopez
Oliver Lopez 20 jan 2012 1 minuters läsning

Ett fotbollslag består ju av defensiva spelare, mittfältare och anfallare. I de olika lagdelarna finns också defensiva eller offensiva tendenser. Vilken av följande spelare är du i ditt säljyrke?

Målvakten

Du en en defensiv säljare, jobbar troligen med befintliga kunder och gör få kundmöten. Det som driver dig är att behålla dina kunder och slå undan attacker från anfallare i övriga lag i ligan. Du styr dina försvarare som består av bl.a supportkillar, utvecklare och kundservice.

Mittbacken

Du är den sista länken innan målvakten. Du jobbar mestadels med befintliga kunder men försöker fokusera på merförsäljning. Din största utmaning är när mittfältet tappar markering och du måste slå undan bollar istället för att vara kreativ, vilket händer ofta.

Kreativ mittfältare

Du tänker utanför boxen, hittar nya sätt att sälja på. Oftast lyckas du bra men ibland dribblar du en gång för mycket och tappar bollen. Blir det mål då, så riskerar du att hamna på bänken. De gånger du lyckas handlar det bara om att "håva in" affären. Risken för ditt lag är att du lämnar tack vare att du är såpass eftertraktad. Det kan även bli så att du helt byter bransch.

Ytterback/Yttermittfältare

Här går det undan. Du är kvick och aggressiv. Tar du dig förbi dina markerare har du skapat livsfarliga målchanser för dina medspelare men tappar du bollen blir det jobbigt för lagkamraterna. Stanna upp och tänk lite innan du kör, så har du större chans att lyckas oftare. Eller spela bollen till den kreativa mittfältare och löp in i straffområdet!

Anfallare

Massor av möten, hög aktivitet och ett ettrigt sätt kännetecknar dig. Du kan ibland vilja för mycket och din oerfarenhet kan få motståndarnas försvar att bli ordentligt irriterade är du inte tänker dig för eller respekterar motståndet. Du är respeklös inför världsbacken i motståndarlaget men kommer tjäna på att vara påläst om motståndarspelarna innan nästa match.

Tränare

Du är säljchef och har varit en av spelarna på plan under många år. En skada och att du blev sliten satte stopp på karriären. Nu försöker du coacha dina spelare men når inte alltid fram. Att du varit duktig själv betyder inte att du är självskriven som tränare. Som du vet är omsättningen på tränare i dagens fotboll hög. Lycka till, kanske ska du ta på dig skorna och ge det ett par säsonger till på plan?

Glöm inte att dela detta inlägg!

Relaterade inlägg

Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Social Selling - same same, but different

01 mar 2018
Oliver Lopez Oliver Lopez
Please upload the image
Komplex B2B-försäljning

Hur du skapar en social försäljningsstrategi som säljare

08 apr 2015
Oliver Lopez Oliver Lopez
Hubspot Inbound Marketing Sales Enablement Change Management Komplex B2B-försäljning Featured SEO

Structsales och QueensLab startar samarbete med starkt affärsfokus

10 feb 2022
Erik Sandell Erik Sandell