Vad du än säljer och hur du än försöker göra det, så finns det alltid en metod i grunden. Att "skjuta från höften" är i sig också en metod, om än inte så effektiv. Enligt mig ser en säljprocess (med viss modifikation) ut då här:
- Prospektering
- Förberedelse
- Genomförande
- Förhandling
- Efter-försäljning
Dessa steg baserar vi på Structsales våra säljutbildningar och workshops på. Någonstans i dessa byggstenar finns det alltid förbättringsmöjligheter, alltifrån att hitta nya kunder till att boka sina kundbesök.
Jag anser att mätbara delmål skall ingå i en säljprocess, utan dessa har du ingen kontroll. Hur vet du t.ex. i vilken fas du är i processen utan en "flagga" som visar på detta? Jag jobbar själv med att dela upp min säljprocess i fyra olika steg. Q1, Q2, P1 och P2. Q står för qualifying och P står för prospecting. Det är alltså 50% av processen som består av kvalificering av affären.
I de olika stegen ingår saker som att göra din research innan du ringer, ha ditt stödmanus klart när du lyfter luren, eller ha ett klart och tydligt mål med ditt möte. Det är dessutom av yttersta vikt att ha ett säljstöd (CRM) som varnar eller påminner när du befinner dig i olika steg, eller om du har missat någonting.
Det är orimligt att ha ett avslutsdatum om 1 månad om du befinner dig i Q1, ändå sker detta dagligen. Har du dina "milestones" så har du bättre koll. Det blir lättare att prospektera och lättare att avsluta affärer, oavsett om det är att vinna eller förlora dem.
- Hur ser din säljprocess ut och hur följer du upp den?
- Hur jobbar ni med säljprocessen i er organisation?
Behöver ni hjälp med att analysera er säljprocess eller tips på hur ni kan bli bättre, tveka inte på att kontakta oss!