5 tecken på att du kommer att misslyckas som marknadschef 2014
Nu i januari är det populärt att skriva om hur vi gör för att sätta tydliga mål för det kommande året. Det är bra tycker jag men mitt val föll i stället på att gå igenom 5 saker som garanterat leder dig längs misslyckandets väg under 2014, så håll i hatten och följ med ner i avgrunden.
1. Du envisas med att lägga dina marknadsbudgetar på traditionella kanaler utan mätbarhet
Det är din fulla övertygelse att traditionella kanaler är vägen att gå. Tidningar, annonser på stan samt TV är det som gäller. Vi har ju jobbat så under många år och det har ju fungerat ganska bra. Det här med digital marknadsföring känns som någonting som hör den yngre generationen till.
Mitt svar till dig
Kanske är det dags att släppa hörnflaggan och komma in i matchen som vi säger inom idrotten. Den som envisas att kämpa sig kvar i den gamla världen kommer inte bli långvarig, eftersom den yngre generationen kommer - med stormsteg!
2. Du förstärker väggen mellan din avdelning och försäljningsavdelningen
Alla vet väl att säljare inte förstår värdet av varumärket. Egentligen är säljarna bara verktyg som vi behöver för att sälja våra produkter och tjänster. Vi kan bara göra så gott vi kan, tyvärr är det säljarna som träffar kunderna och det är oftast där det går fel. Om ändå säljavdelningen hade fattat hur mycket jobb det ligger bakom en presentation eller ett produktblad. Det känns lönlöst att kämpa emot. Det är inte mitt problem om inte sälj förstår vad vi gör.
Mitt svar till dig
Självklart är det den andra avdelningens fel, precis som många säljchefer tycker samma sak om din avdelning. Är det inte dags att sluta fred och t.ex. titta på att jobba med ett gemensamt SLA mellan avdelningarna?
3. Du envisas med att kommunicera inifrån och ut
Vi vet vad våra kunder behöver. Detta baserar vi på interna undersökningar vi har gjort och tidigare siffror vi har. Ibland förstår inte kunderna det smarta i våra erbjudanden och är det så att kunderna inte hänger med, får säljarna se till att lösa problemet. Det är ju återigen de som träffar kunden.
Mitt svar till dig
Kom ner från dina höga hästar och kavla upp ärmarna. Det är ett krig därute och det går inte längre att ducka, du mäts under 2014 på resultat precis som säljavdelningen, tro mig.
4. Du tror fortfarande att mångårig erfarenhet inom traditionell marknadsföring väger tyngre än några år inom den digitala sfären
Det är väl självklart att mina 20 år inom traditionell marknadsföring väger tyngre än en 23 åring som knappt hunnit med att jobba mer än några år. Att personen sedan har sin erfarenhet inom den digitala världen känns inte som att det gör någon skillnad. Det är antal år i branschen som är viktigt. Hur skulle det ser ut om alla de år som vi som jobbat länge i branschen inte längre var lika mycket värda?
Mitt svar till dig
Nästa påstående från dig är säkert att det är antalet timmar på kontoret som räknas och inte vad du faktiskt har skapat, eller? Hur det skulle se ut om alla dina år inom branschen inte var lika viktiga undrar du? Ja, det skulle se ut som det kommer att göra under 2014, ganska otrevligt för den som inte anpassar sig.
5. Du fortsätter att rekrytera på samma sätt som du gjort de senaste fem åren
Att vägra inse att världen har förändrats bekommer mig inte alls. Vårt marknadsteam skall bestå av Bergs och IHM utbildade personer som har en bra grund i traditionell marknadsföring, även om spelreglerna totalt har förändrats under de senaste två åren. Förändring, nej, det är bara jobbigt. Jag väljer att fortsätta som innan, det här nya blåser snart över.
Mitt svar till dig
Jo det är sant, såklart har du helt rätt.Precis som att internet var en fluga, är inbound marketing det och precis som att Brian Halligan på Hubspot anser att de personer vi bör rekrytera nuförtiden skall ha en stark digital närvaro, vara analytisk, ha stor räckvidd i sociala medier samt vara en bra skapare av innehåll så har även han fel.
Känner du inte igen dig eller är det så att något stämmer och du vill bli en bättre marknadschef under 2014? Då får du mer än gärna hämta ner vårt dokument Marknadschefens Checklista för Sälj och Marknad.