Sluta kasta pengarna i sjön marknadschef!
Du väljer att satsa på en facebook-kampanj men har i slutändan svårt att motivera varför. Du har inget "bevis" för att det fungerat. Vad händer nu?
Dina pengar går upp i rök
Fullservicebyråer som hjälper sina kunder med allt inom traditionell som digital marknadsföring finns det en uppsjö av idag. Det finns traditionella mediebyråer och det finns nischade digitala byråer. Det jag undrar är vilket existensberättigande alla dessa byråer har? En mediebyrå (som ofta inte har hängt med i den digitala utvecklingen och har svårt att anpassa sig till den), har sitt existensberättigande genom att de köper media för kunds räkning. Fast, vem kan inte köpa media precis som byrån gör?
Är du ett tillräckligt stort företag så får du dessutom rabatter på dina medieköp, precis som en mediebyrå får. Är det kanske därför många mediebyråer försöker förflytta sig mot det digitala? De byråer som ligger bäst till för att möta de nya utmaningarna är byråer som egentligen inte är byråer. De företag som kanske kommer från säljsidan och har jobbat med försäljningutveckling under många år. Att kunna ta till sig det digitala och använda det för att driva försäljning på riktigt, det är värde för kunden i våra ögon.
Förstår säljarna vad ni på marknad gör och varför det är viktigt?
Den leverantör som har tagit till sig konceptet med Inbound Marketing och som på riktigt kopplar det till sälj kan hjälpa marknadsavdelningen att "sälja in" konceptet. Verkligheten idag är väldigt digital och sammanfogad. Detta betyder att även om vi jobbar digitalt, kan vi inte göra detta i silos, allt måste hänga ihop och följas upp på. Men det kanske viktigaste av allt är att vi som leverantör inte bara lämnar kunden med ett antal kvalificerade leads som sedan skall stängas. Hur kan vi hjälpa säljarna att ta in affären i slutändan? Att driva ett kundmöte, att stänga affären i den fysiska världen. Hur många byråer kan hjälpa kunden med detta? För oss är det extremt viktigt!
Vill du förändras?
Verkligheten idag kräver att de som jobbar med kunderna är personer som är digitalt redo. Det är personer som lever ett digitalt liv och har kunskap i området. Det finns en stor risk för de av oss som fortsätter i gamla hjulspår att bli obsoleta, eller med ett enklare ord, överflödiga.
Tänk även på följande: Dina 25 år som marknadschef betyder inte så mycket i en digital värld om du inte själv har kunskap kring det digitala. Visst kan du ha en bra grund att utgå ifrån och tar du till dig den nya utvecklingen mot saker som Inbound Marketing, samtidigt som du kan identifiera dig med den nya kundgrupp som skapas idag, är det inte kört. Problemet uppstår oftast när vi som har mångårig erfarenhet inom ett område tror att vi kan och vet allt och därför inte är speciellt förändringsbenägna. Det är då vi på längre sikt kommer att bli omsprungna av yngre med färre års erfarenhet av marknadsföring, fast fler inom det digitala området.
Utvärderar du dig själv
Det jag försöker uppnå med detta inlägget är att ställa mig frågan hur länge det kommer vara ok att bränna budgetar på en byrå som investerar i klassiska kanaler utan att tydligt och konkret kunna veta vad vi får tillbaka på våra investeringar. Nästa fråga är hur länge vi ska låta marknadschefer investera pengar i luftkampanjer bara för att få en ny budget inför kommande period. Allt detta handlar om att vi fortsätter som innan och ibland känns det som att vi inte vill mäta det vi gör, kanske för att vi är rädda för slutresultatet?
Vill du förstå bättre hur du som marknadsansvarig kan påverka säljarna?