Många företag idag köper ett system istället för att köpa ett utfall. Men det finns sällan en sådan quick-fix om man faktiskt vill lyckas med de stora affärerna. Det finns ett hav av olika CRM-system och hur ska man lyckas välja rätt verktyg för sitt företag!?
I denna artikel får du en komplett översikt om hur du ska tänka när du väljer HubSpot som system för CRM och Marketing Automation.
- Köp ett resultat inte ett system.
Om du tycker Hubspot är en dyr investering så har du missat hela grejen. Själva investeringen kan upplevas som dyr men det är inte den största utgiften. Det som kostar mest är all tid du kommer behöva investera på att lära dig verktyget. Men det behöver inte betyda att HubSpot inte är värt det. Målet med HubSpot måste vara affärer, då syftet med detta verktyg är att generera affärer och inte ''skicka lite mail''. När ni som företag börjar tänka och generera affärer kommer HubSpot inom snar framtid visa sig vara ett grymt verktyg för att hjälpa till att uppfylla detta mål.
- Ha en plan för hur du ska kommunicera med hjälp av HubSpot.
Bara för automatisering finns behöver du inte gå all-in. Som jag skrivit i mina tidigare artiklar -har du inte något viktigt att säga är det bättre att vara tyst.
Att ha ett mål för det man skickar ut är otroligt viktigt, just för att personen som läser innehållet ska uppfatta dig som seriös och påläst.
Alla företag är dessutom inte prospekts vilket betyder att du inte ska maila alla och alla ska inte in i en sekvens. Många företag tappar potentiella kunder och befintliga kunder på att spamma ut utskick och inte ha något mål med utskicken. Där vill du inte hamna!
Precis som alltid är det även viktigt i användandet av HubSpot att ha en tydlig plan och struktur på vad som ska sägas och vad som ska hända. Vi kommer tillbaka till punkt 1, HubSpot är inget verktyg som ska användas för att ''maila lite'', utan för att få ut så mycket som möjligt av det så är det A och O att du har en tydlig plan och målbild och håller fokus på värdebudskap.
- HubSpot är ett ekosystem, missa inte det.
Det finns många fördelar med HubSpot och en av de största fördelarna är verktygets användarvänlighet. Säljavdelningen kan enkelt hålla full koll på sina deals och kontakter medan marknadsavdelningen kan göra mailutskick till olika listor, bygga kampanjer och posta bloggartiklar. CRM, CMS, Service Desk, bygga chatbotar, möjligheten att schemalägga och posta i sociala kanaler är bara några av alla de möjligheter som finns i HubSpot.
Utmaningen många företag har är att de olika avdelningarna sitter med olika system och sedan kommer arbetet med att koppla samman alla dessa verktyg och information. Med HubSpot får du allt detta i ett och samma verktyg. Plötsligt kan alla avdelningar prata med varandra genom samma verktyg och det krävs inget merjobb. Vi brukar kalla det för att jobba efter EN sanning.
Kom ihåg;
Tid investerad nu frigör mycket tid sen. HubSpot är ingen ’’quick-fix’’. Du kan använda det som en quick-fix, men då kommer du troligtvis få ut 10% av resultatet du hade kunnat få ut om du helhjärtat gick in för vad verktyget kan göra.
’’En sprinter vinner inga marathonlopp’’ och precis så är det med HubSpot. HubSpot är ett marathonlopp och det krävs investering i form av tid, personal och pengar för att få ut så mycket som möjligt från verktyget.