Det är häftigt! Att så många aktivt söker inspiration och kunskap om Inbound Marketing och Sales är coolt tycker jag. Det visar på att Inbound som metod är globalt och växer för varje dag.
Inbound Marketing och Inbound Sales fungerar – jag vet det av egen erfarenhet. Dock vet jag också att nyckel sitter i att kunna koppla ihop dina insatser på sälj med insatserna på marknad. Att koppla marknadsföringen till din affär istället för att behandla Inbound Marketing som en isolerad ö som får leva sitt eget liv. Jag vet att detta är viktigt och på Structsales lever och andas vi sälj och marknad som ETT team. Det är vår mission - att få fler att koppla Inbound till sin affär på riktigt. Därför är det häftigt att se vilket starkt sälj-fokus Inbound 2018 har. Flera sessioner fokuserar på försäljning och affären och det är ett skifte inom Inbound skulle jag vilja säga - en förändring mot det bättre helt klart.
Spännande föreläsningar på Inbound 2018
Agendan är fullspäckad och personligen har jag valt att fokusera på sessioner som behandlar Sociala Medier och dess impact på ditt varumärke och din närvaro och även sättet att växa din affär med hjälp av Inbound och HubSpot som verktyg.
Jag kommer att lyssna till föreläsningar som går in på djupet kring hur vi konverserar med och engagerar våra följare i olika Sociala Kanaler. Jag ser fram emot att se andra framstående personers syn på förändringarna som kommer att påverka oss inom B2B. För tiden står ju inte still utan vi reser snabbt i digitaliseringen...så det gäller att hänga med och våga testa nya synsätt.
Jag kommer att fokusera på Content Marketing-spår eftersom jag vet att content är blodet som rinner i Inbound-kroppen. Du kan ha hur vassa strategier och mål som helst och du kan vara grym på att planera och genomföra en Inbound-kampanj. Men utan relevant content som engagerar och konverterar så når du inte resultat i slutändan. Så att få till din content-maskin är extremt viktigt. Därför kommer jag bland annat att lyssna till föreläsare som pratar om hur du kan identifiera befintliga möjligheter och beröringspunkter där kunder och användare av dina tjänster och produkter kan vara med och boosta ditt innehåll. Hur kan du bygga en content-maskin där ”användar-genererat” innehåll finns med som en naturlig del. Det är spännande tycker jag och efter föreläsningen kommer jag att berätta mer för er också – så stay tuned...
Customer Centric - kundrelationen i fokus
Jag ser också fram emot att lära mig mer om Service Hub – HubSpots senaste tillskott i produktportföljen. Via Service Hub kan du fokusera på dina kundrelationer - på riktigt. Det vi sett de senaste åren är att kundernas valmöjligheter och krav ökat markant och det sätter ett ännu starkare ljus på kundrelationen och sättet du vårdar och engagerar dina kunder på. De B2B-företag som lyckas engagera sina kunder och fokusera på kundrelationen kan öka sin försäljning med närmre 50% enligt Gallup’s ”Guide to Customer Centricity Report 2016”
Service Hub ger oss även möjlighet att samla värdefull content som hjälper dina kunder, i en kunskapsbank, på ett enkelt sätt. Detta gör produkten ännu mer intressant anser jag. Content är som sagt en nyckel för att lyckas med Inbound och också ofta en flaskhals. Jag har många gånger varit med om insatser där jag tillsammans med kunden satsat hårt på att ta fram relevant och värdefull content – men sedan finns ingen naturlig plats för besökare att hitta detta innehåll på webben. Att koppla en kunskapsbank till din hemsida och att göra det via HubSpot ger stora fördelar som jag ser det, inte minst för att uppföljning och rapportering underlättas. Du kan se hur ditt innehåll presterar och optimera utifrån det. Jag ser verkligen fram emot introduktionen till Service Hub och givetvis delar jag med mig av dessa tips och trick i kommande inlägg här i bloggen. Nu laddar jag för starten av Inbound 2018 imorgon och häng med för uppdateringar längs vägen.