Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Intäktsrapportering - En utmaning för växande SaaS bolag

Många SaaS-bolag kämpar med att åstadkomma full spårbarhet och transparens i sina intäktsströmmar. De har svårt att fakturera enligt ingångna avtal och få fram relevanta och korrekta finansiell nyckeltal,” säger Martin Kåver,...

Erik Sandell

  • 24 jan 2024
  • 4 min läsning

Processer, människor och system

Automatisera dina e-mail, automatisera kundprocessen, skapa en chatbot... Det finns en djungel av olika system, verktyg och appar där ute, och det är otroligt lätt att falla i träsket. ‘’Om jag bara köper detta system så kommer systemet ta hand om allting åt mig och jag kan lägga mer tid på annat’’, tänker många. Men det är just där det brister. Det finns inget system, vertyg eller app som kommer kunna göra jobbet åt dig, utan att du har gjort förarbetet.

Josephine Johnsson

LYSSNA PÅ PODDAVSNITTET

Att ta hjälp av system, verktyg och appar är en effektiv väg att gå, men för att få ut så mycket som möjligt av det så behöver du först veta hur processen går till och sedan behöver du ha människor på plats. 

CHECKLIST

Processer  

-Hur ser ditt företags säljprocess ut idag och hur möter ni kunderna? 

Idag kan man driva in affärer på flera olika håll, man kan t.ex. göra affär på en befintlig kund, man kan få nya kunder som man aldrig pratat med förut, marknadsförare kan driva in ordar utan att en säljare är där osv. Just av denna anledning är det otroligt viktigt att ni som företag har en tydlig säljprocess och lär känna er kund, så att ni befinner er på rätt ställe vid rätt tidpunkt. 

Det största felet många gör är att de inte har definierat problemet. De vet inte hur deras kunder köper och hur de tar beslut. Idag sitter konsumenten bakom skärmen med hela internetets information, och den enda tid du får med denne är ett 30-mintuers zoommöte. För att lyckas måste du ha en känsla för vad kunden kommer göra innan och efter mötet, och vad du gör för att möta kunden just där. För när du vet var konsumenten befinner sig så blir det plötsligt enkelt att möta denne med rätt typ av stöttande och utbildande material så att kunden tillslut inser att de behöver dina tjänster/produkter. 

Processen handlar alltså inte så mycket om hur du ska sälja dina produkter/tjänster, utan hur du vill att din mottagare ska bli matad med information, d.v.s. i vilka kanaler, på vilket sätt, vilken typ av information och vilken tidpunkt. Lär vi oss inte detta så finns det 15 konkurrenter till där ute som har lärt sig det och istället kommer ta hem affären.  

Det är processen. Ditt företags process behöver definieras, dokumenteras och appliceras av alla som på något sätt är involverade i er kundkontakt. 

 

Människor 

-Jobs to be done.

Hur mycket vi än vill automatisera, jobba smart och skära bort arbetstimmar så är inget aldrig 100% automatiserat, vi kommer alltid att behöva människor bakom spakarna som bidrar till att denna process kan rulla på och göra det vi vill att den ska göra. Vem ska då göra detta jobb? 

Det är viktigt att skapa en kundcentrerad organisation som ser till att kunderna får det de behöver av er som företag. Gör du detta kommer ni få lojala kunder som köper mer av er och rekommenderar er till andra. 

 

System eller verktyg 

- När du har checkat av processer och människor är det dags att titta på ett system eller verktyg som är relevant för just ert företag. Ett vanligt misstag är att man köper flera olika verktyg och system i hopp om att dessa sen sköter hela säljprocessen, utan att först ha en tydlig process, och personer som sitter bakom spakarna. 

Tänkt noga ut vilket system just ditt företag behöver, fall inte för vad andra använder utan utgå från vad ditt företag behöver. Ställ dig frågan: ‘’Vad behöver mitt företag för att  vi ska kunna uppnå våra mål?’’ Bolla tankar och idéer och köp sedan ett relevant eller flera relevanta verktyg eller system. 

 5 snabba punkter-1


TA MIG TILL ALPHOV&LOPEZ PODD

Josephine Johnsson

Mest läst