Så återanvänder du blogginlägg och ökar antalet leads
Oftast när vi talar om Inbound pratar vi om långsiktiga investeringar. Det kan ta flera månader innan ett nytt blogginlägg rankar bra i sökmotorer. Men det finns faktiskt ett enklare sätt - nämligen att återanvända gamla blogginlägg.
Egentligen är detta inget ”trick” eller ”hack” - utan snarare sunt förnuft bara. Däremot så är det ett grepp som många inom sälj och marknadsföring ofta glömmer bort - dvs att det är extremt effektivt att återanvända material som historiskt sett har fungerat bra. Att uppdatera och lägga till information som gör ditt inlägg ännu mer relevant för dina besökare och som kommer att ha potential att bli en riktig hit! Eller varför inte göra ett webinar eller en checklista om samma ämne?
Därför ska du återanvända dina tidigare blogginlägg
Anledningen till att du ska återanvända äldre blogginlägg är ganska logisk och enkel. Helt enkelt för att ditt blogginlägg redan visat att det fungerar och har drivit relevant trafik. Sökmotorer och framför allt Google älskar uppdaterad information - snarare än ännu mer information. Därför är det alltid bättre att uppdatera ett bra blogginlägg - snarare än att skriva ett helt nytt. Tänk som Wikipedia - wikipedia-inläggen växer till storleken och innehåller fler och fler ord allteftersom användare uppdaterar och fyller på med mer information om respektive ämne. Det skulle vara oerhört förvirrande för användaren om man skrev en ny artikel varje gång man ville uppdatera ämnet.
3 anledningar till att återanvända blogginlägg
- Tid - Det går snabbare att skriva om ett befintligt än att skriva ett helt nytt inlägg från grunden
- Effektivitet - Grovjobbet är redan gjort. Du vet att inlägget funkar och har högre sannolikhet att bli läst.
- Optimering - Blogginlägget rankar redan bra på Google (du sparar månader av din tid)
Du ska alltså INTE skriva nya inlägg och hitta på nya idéer - däremot ska du ägna dig åt hårt arbete för att göra befintliga inlägg mer relevanta.
Swosch! Så får du fart på dina gamla blogginlägg!
1. Identifiera vilka blogginlägg du ska återanvända
Blogginläggen du vill återanvända är såklart dina bästa blogginlägg. Om du tittar på trafik, konvertering, ranking eller kanske alla sakerna får såklart du bestämma själv. Huvudsaken är att du tar dina 5-10 ”bästa” inlägg genom tiderna. Hög ranking på Google är en tillräckligt bra anledning för att kvalificera ett gammalt inlägg till att förnyas.
2. Uppdatera
När du ska uppdatera ditt blogginlägg ska du verkligen titta på det med dina besökares/kunders glasögon. Vad finns det för möjligheter för ditt inlägg? Nya fräscha bilder, skriva om texten, förnya CTA:er, lägga till länkar och så vidare. Titta på andra hemsidor som rankar bättre på ditt sökord - vad innehåller de bloggarna för content? Finns det något som du också kan skriva om, så att ditt inlägg blir aningen mer komplett. Kom ihåg att folk som letar efter material på nätet alltid letar efter den mest kompletta guiden eller texten - så att de slipper läsa flera olika bloggposter.
[Viktigt att tänka på när du uppdaterar ett blogginlägg är att inte inte avpublicerar inlägget under tiden du skriver om det. Skriv om inlägget i ”sparat” läge - sedan avpublicerar strax före du publicerar det igen. Kom också ihåg att behålla samma url för din indexering.]
3. Gör nytt content på samma tema
Ditt framgångsrika blogginlägg ”5 saker att tänka på när du väljer hemlarm” kan kanske bli en ”SlideShare”. Den kanske kan bli en bildserie på Instagram, eller varför inte en kort film eller en checklista där någon berättar exakt samma sak som ni skriver om i ert blogginlägg. Variera formatet.
4. Optimera för att ranka bättre
Finns det möjlighet att få blogginlägget att ranka ännu högre? Såklart det finns! Kolla vad andra bolag rankar och vad som rankas nu. Hit hör åtgärder som till exempel att städa upp url:er, minska ned storleken på bilder. Använd gärna Moz när du kollar ranking och jobbar med din SEO. www.moz.com
5. Publicera på dagens datum!
Var noga med att avpublicera ditt inlägg före du publicerar det igen, men kom ihåg att inte redigera inlägget i avpublicerar läge - eftersom Google kommer att straffa dig om du avpublicerar inlägget under en hel dag, eftersom det då kommer att se ut som om att länken är bruten.
6. Dela på nytt
I vilka kanaler har ni delat inlägget i tidigare? Och i vilka kanaler har ni INTE delat inlägget? Hur kan ni göra ert content tillgängligt för så många som möjligt och även skräddarsytt för att konsumeras i olika kanaler. Kanske kan den nya checklistan fungera alldeles utmärkt i ett befintligt workflow?
Vill du veta mer om hur du ska komma igång med din Inbound Marketing. Läs guiden ”Kom igång med Inbound Marketing” och få konkreta tips för att sätta igång på studs!