INTÄKTSGENERATORN
struct search
Close Icon (1)

Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Öppna portarna till ditt content - sluta hindra dina kunder att köpa

B2B-köpare liknar mer och mer B2C - de vill köpa "här och nu" Under ett flertal år nu har vi sett hur köpprocessen inom B2C (Business to Consumer) börjat närma sig B2B (Business to Business) och det sker i en rasande fart. De...

Oliver Lopez

  • 10 sep 2019
  • 4 min läsning

Hur du använder LinkedIn för bättre affärer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

LinkedIn är ju numera ett nätverk där många av oss som jobbar med affärer är medlemmar, men använder vi verkligen alla möjligheter som finns? Det finns en mängd funktioner och möjligheter att stärka sina chanser till att göra bra affärer.

LinkedIn ger oss till skillnad från köpta listor eller annan information om företag och beslutsfattare, aktuell information där våra potentiella kunder berättar hur deras nuvarande situation ser ut, var de jobbar, varför de jobbar precis där de gör och vilka områden de har sina styrkor som personer och yrkesverksamma. Vi kan se var personen har jobbat tidigare och baserat på detta göra en hel del kvalificerade antaganden. Dessutom har vi fd. kollegor eller kunder som har tyckt till om personen i fråga. Vilka gemensamma kontakter har vi och hur har denna relation utvecklats under åren? Följande tre tips kommer att stärka ditt prospekterings-arbete ytterligare under 2014.

1. Använd LinkedIn som en förlängning av ditt eget CRM

När du loggar in på LinkedIn kan du göra sökningar som du sedan sparar. Är det så att du letar efter marknadschefer i Malmö, som jobbar på företag med över 250 anställda inom event-branschen, så gör du den avancerade sökningen och sparar den sedan för framtida referens. Varje dag eller vecka kan du nu bli uppdaterad på träffar som stämmer överens med din sökning. Det går det även att anteckna saker som telefonnummer och dialoger vi har haft med kontakter, detta kan du göra direkt på personens profil. Det är ju ingen hemlighet att LinkedIn håller på att bygga upp sitt "eget" CRM som de vill att vi ska använda. Det betyder inte att vi bara ska använda LinkedIn men det finns mycket matnyttigt att hämta där!

2. Ta del i olika gruppdiskussioner

Jag pratar hela tiden om att det är extremt viktigt att vara en rådgivare och expert inom sin bransch eller sitt område. Finns det en bättre möjlighet att visa detta än genom att ta del i diskussioner i de grupper där dina kunder finns? Förutom att deltaga i andras dialoger är det bra att vi själva delar med oss av information och innehåll vi tror våra kunder uppfattar som intressant. Länka till blogginlägg eller andra landningssidor för att få dina kunder att aktivt visa att de är intresserade av det du skriver. Den som inte visar intresse har du inte lyckats väcka intresse hos ännu. De som faktiskt kickar sig vidare till din blogg har ju visat att detta verkar intressant. Använd gärna ett verktyg för att analysera från vilka sociala medier eller i vilket nyhetsbrev, landningsidor dina leads kommer från. Vi själva jobbar med Hubspot.

3. Använd möjligheten att kontakta okända

Genom InMail har vi möjlighet att kontakta okända personer som vi tror kan vara intresserade av vårt erbjudande. Beroende på vilken medlemsnivå du har på LinkedIn, kan du skicka fler eller färre In-mails. Jag tycker det är värt pengarna att gå upp från gratisnivån till nästa men du kommer en bra bit på vägen med den nivå som inte kostar någonting. Det är även känt att det är mindre brus och betydligt färre mail som kommer till din LinkedInprofil än till din inkorg i Outlook eller andra mailprogram. Utnyttja detta! Är det så att du inte får svar, då får du dessutom tillbaka din "credit" och kan maila någon annan istället. Ett tips är att börja med andra gradens kontakter. Här har du en gemensam kontakt med den du försöker att kontakta och vägen till ett möte blir enklare. OBS! Även om det är en kontakt till en kontakt måste vi vara pålästa och förberedda innan vi tar kontakt. Att jobba med Insiksförsäljning har fler och fler börjat inse vikten av, vi har pratat om detta i snart fem år. Tänk på att det är insikterna kunden köper initialt och inte dina produkter!

4. Använd hävstången av ditt kontaktnät

Det finns en stor fördel i att ha ett brett kontaktnät på LinkedIn. Bara genom att kunna bli introducerad via en gemensam kontakt till den kund du försöker få till ett möte med, stärker dina möjligheter avsevärt. Fundera själv på vad som känns bäst, att bli föreslagen en person via en befintlig relation, eller bli uppringd av någon som du inte känner till alls. Idag görs fler affärer än någonsin via kontakter och relationen är ett viktigt första steg. Relation i sig är däremot obetydlig, eftersom du i dagens arbetsklimat måste bevisa ditt värde innan du får gå vidare i en affärsdialog. Det finns många säljare som är duktiga på att småprata och fika, dessa gör sällan de största affärerna.

Vill du prata mer försäljning med oss - kontakta oss - vi älskar att prata om sälj i alla dess former!

Kontakta oss

Oliver Lopez

Mest läst