Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Intäktsrapportering - En utmaning för växande SaaS bolag

Många SaaS-bolag kämpar med att åstadkomma full spårbarhet och transparens i sina intäktsströmmar. De har svårt att fakturera enligt ingångna avtal och få fram relevanta och korrekta finansiell nyckeltal,” säger Martin Kåver,...

Erik Sandell

  • 24 jan 2024
  • 4 min läsning

Intäktsrapportering - En utmaning för växande SaaS bolag

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Erik Sandell

Intäktsrapportering - En utmaning för växande SaaS bolag

Många SaaS-bolag kämpar med att åstadkomma full spårbarhet och transparens i sina intäktsströmmar. De har svårt att fakturera enligt ingångna avtal och få fram relevanta och k...

Erik Sandell

  • 24 jan 2024
  • 4 min läsning

Structsales ingår partnerskap med Goava

I detta samarbete kombinerar vi vår djupa kunskap om HubSpot med Goavas innovativa Sales Intelligence-plattform. Goava fungerar både som ett prospekteringsverktyg som rekommen...

Emelie Svedberg

  • 28 nov 2023
  • 3 min läsning

Mät och maximera er framgång: En djupdykning i HubSpots Marketing Hub Analytics

För att vara en framgångsrik marknadsförare är det nödvändigt att vara datadriven och kontinuerligt mäta och analysera resultatet av dina marknadsföringsinsatser. HubSpot, en ...

Josephine Johnsson

  • 14 sep 2023
  • 5 min läsning

Den kompletta modellen för sälj- och marknadsintegrering (The Unified Business Model - Swedish)

Det finns många anledningar till varför er marknadsavdelning och säljavdelning bör samarbeta. Men hur fungerar ett sådant samarbete i praktiken? Efter att ha läst den här blog...

Oliver Lopez

  • 04 feb 2023
  • 12 min läsning

Din mall för det första kundbesöket

Har verkligen "att skjuta från höften" någonsin fungerat? Att planera inför sitt kundbesök är vi nog alla överens om att vi behöver göra för att få ut det mesta från mötet med...

Oliver Lopez

  • 30 jun 2022
  • 3 min läsning

Gör en kampanj i HubSpot - Steg för steg

Tips: Börja baklänges Varför? Jo, de olika sidorna är beroende av varandra. Så för att spara tid kan det vara skönt att börja baklänges. Starta med att skapa en kampanj i HubS...

Oliver Lopez

  • 29 jun 2022
  • 10 min läsning

HubSpot -Total guide do's and don'ts

Många företag idag köper ett system istället för att köpa ett utfall. Men det finns sällan en sådan quick-fix om man faktiskt vill lyckas med de stora affärerna. Det finns ett...

Josephine Johnsson

  • 27 maj 2022
  • 4 min läsning

Så bygger du en förutsägbar säljprocess

Josephine Johnsson

  • 18 maj 2022
  • 4 min läsning

Skapa din egen contentmaskin

Josephine Johnsson

  • 15 maj 2022
  • 3 min läsning

Skapa värde eller dö

Josephine Johnsson

  • 15 mar 2022
  • 5 min läsning

3 snabba tips på hur du jobbar smartare

För att arbeta så effektivt som möjligt för att uppfylla ditt mål, starta alltid med att först sätta ditt mål, eftersom det är det som är riktningen för vart du ska gå. Ta red...

Josephine Johnsson

  • 10 mar 2022
  • 5 min läsning

Processer, människor och system

Att ta hjälp av system, verktyg och appar är en effektiv väg att gå, men för att få ut så mycket som möjligt av det så behöver du först veta hur processen går till och sedan b...

Josephine Johnsson

  • 01 mar 2022
  • 5 min läsning

Structsales och QueensLab startar samarbete med starkt affärsfokus

Tillsammans kommer de båda konsultbolagen att kunna leverera allt från strategisk rådgivning till content och tekniska lösningar. Structsales är sen tidigare en HubSpot Platin...

Erik Sandell

  • 10 feb 2022
  • 3 min läsning

Coacha dig själv till framgång

Struktur är viktigt, och när det kommer till att växa, både professionellt och på ett personligt plan är det essentiellt att göra upp en noggrann plan. Om du inte vet vart du ...

Josephine Johnsson

  • 09 feb 2022
  • 3 min läsning

Så lyckas du med inbound marketing 2022!

”Om du gör som du alltid har gjort så kommer du få samma resultat. Om du gör som du tidigare har gjort kommer du inte få resultat”, en sanning som kanske är extra aktuell idag...

Malin Westmark

  • 03 feb 2022
  • 3 min läsning

Därför blir din Inbound Marketing värdelös utan SEO

Inbound Marketing har länge varit och är helt klart i ropet (och är gissningsvis något du har någorlunda koll på eftersom du läser denna artikel just nu), vilket även SEO är. ...

Hanna Modig

  • 04 okt 2021
  • 4 min läsning

Folk vill läsa bra skit – ge dem det

Titta på din kommunikation. Gå tillbaka till grunderna. Tråkigt? Inte alls! Eller jo – ganska – det är ju alltid tråkigt att behöva göra hemläxa. Men det blir kul sen. Jag har...

Matilda Mattson Fröjd

  • 27 sep 2021
  • 3 min läsning

Är marknadsföring det nya säljet?

Det senaste året har som vi alla fått uppleva, accelererat digitaliseringen och det har gått snabbt. De säljare som har dragit nytta av situationen är nu flera steg framför ko...

Oliver Lopez

  • 15 maj 2021
  • 3 min läsning

5 steg att boosta HubSpot med Marketing Contacts!

2021 lanserade HubSpot en funktion som gör att du inte längre behöver ta bort kontakter som är passiva. Med HubSpot "Marketing Status Property" kan du flagga de kontakter som ...

Oliver Lopez

  • 03 apr 2021
  • 4 min läsning

Det handlar inte om dig - det handlar om kunden!

Jag har tidigare vid upprepade tillfällen både i min roll som VD och föreläsare poängterat det faktum att de flesta säljare därute är rätt dåliga på att sälja. Nu undrar du ka...

Oliver Lopez

  • 17 jan 2021
  • 5 min läsning

Varför vi på Structsales växlat upp vårt HubSpot-fokus!

Varför HubSpot?

Robin Berglund

  • 30 nov 2020
  • 4 min läsning

Varför du ska ha en chatbot!

Fundera på hur du kommunicerar med familj och vänner. Med samma lättsamma språk ska du prata med dina kunder och potentiella kunder online. Vi är vana att bli behandlade som e...

Emelie Svedberg

  • 26 feb 2020
  • 7 min läsning

Varför når inte dina säljare sina mål?

Utmaningen är stor bland säljorganisationer Hos majoriteten av de bolag vi träffar så är det här i särklass det mest återkommande som kunden tar upp som sin största utmaning. ...

Robin Berglund

  • 18 feb 2020
  • 4 min läsning

Så här bör du arbeta med prospektering 2020

Prospektering är enkelt. Och det går fort.

Emelie Malmquist

  • 08 jan 2020
  • 10 min läsning

E-signering är bara början

Att vänta på uppföljning av ett skickat avtal kan vara en frustrerande och utdragen upplevelse. Varje dag som går känns som en hel evighet. Vi har alla varit med om den irrite...

Kelsey Udén-Berglund

  • 14 nov 2019
  • 4 min läsning

Öppna portarna till ditt content - sluta hindra dina kunder att köpa

B2B-köpare liknar mer och mer B2C - de vill köpa "här och nu" Under ett flertal år nu har vi sett hur köpprocessen inom B2C (Business to Consumer) börjat närma sig B2B (Busine...

Oliver Lopez

  • 10 sep 2019
  • 4 min läsning

Det finns inget som heter Inbound Sales!

Begrepp som poppat upp Först kom Inbound Marketing, sedan kom Content och nu har Inbound Sales börjat poppa upp. De som driver begreppet Inbound Sales har inte insett att det ...

Oliver Lopez

  • 19 aug 2019
  • 3 min läsning

3 snabba knep - ta kontroll över ditt content

”Jag mäter, alltså finns jag” Sociala medier och bloggar är inget man bör slarva med. Det är ditt skyltfönster utåt och det är här potentiella kunder kan få ett första intryck...

Leone Serrander

  • 28 jun 2019
  • 5 min läsning

HubSpot User Group-nätverksträff i Stockholm 2019

Använder du HubSpot idag? Vill du diskutera utmaningar och möjligheter med andra HubSpot-användare och samtidigt få inspiration av intressanta talare? Då ska du inte missa åre...

Emelie Svedberg

  • 29 mar 2019
  • 3 min läsning

Varför du ska tacka nej till kontaktförfrågningar på LinkedIn

LinkedIn är det största affärsnätverket som finns idag. Det är inte Tinder, det är inte Facebook. Den här hysterin kring att bygga ett så stort nätverk som möjligt är fullstän...

Oliver Lopez

  • 21 mar 2019
  • 4 min läsning

Vill du få ut mer från HubSpot?

Använder du HubSpot eller ett liknande Marketing-system idag? Får du ut det värde som du önskar från systemet? Skapar ni affärsmöjligheter? Skulle du vilja lära dig hur du kan...

Emelie Svedberg

  • 13 feb 2019
  • 4 min läsning

3 saker som förhindrar att roboten ersätter dig som säljare

Vi börjar med lite punkter att ha med i resonemanget kring hur du kan förhindra att en robot ersätter dig som säljare...detta är resonemang vi ofta får höra...

Oliver Lopez

  • 24 jan 2019
  • 9 min läsning

Varför Challenger Sales inte är svaret

En "quick fix" som ersätter det gamla? Det tog några år ytterligare innan vi i Sverige började ta till oss Challenger Sales. Under senare tid har jag som sagt stött på fler oc...

Oliver Lopez

  • 18 jan 2019
  • 5 min läsning

Varför struktur är viktigt för säljare

Struktur – är det viktigt för oss som jobbar med försäljning? Vad är struktur egentligen?

Oliver Lopez

  • 17 jan 2019
  • 4 min läsning

Ingen vill träffa en pratande broschyr

Så var det dags. Efter en lyckad analys av marknaden har du hittat företaget som har behov av dina tjänster. Du har också lyckats väcka tillräckligt med intresse för att få ti...

Oliver Lopez

  • 11 jan 2019
  • 4 min läsning

Vad är Lead Nurturing och hur du kan jobba med det

Emelie Svedberg

  • 10 jan 2019
  • 3 min läsning

Vad är värdebudskap och varför är det viktigt för säljare?

Ditt värdebudskap är kanske det viktigaste som du har som säljare. Ditt värdebudskap stärker dig som rådgivare och ökar förtroendet för dig i din yrkesroll. Värdebudskapet är ...

Oliver Lopez

  • 08 jan 2019
  • 4 min läsning

Hitta diamanten i ert Corporate Bullshit! (6 jobbiga tips)

Du känner igen det på en sekund. Flosklerna. Bruset. Fluffet. Texter som betyder noll. Som copywriter kan det vara klurigt att balansera företagets önskemål om vad texten ska ...

Fredrik Söder

  • 27 dec 2018
  • 5 min läsning

Nybliven försäljningschef - här är dina ansvarsområden

Du känner glädjen spridas i kroppen, med det är inte den enda känslan du känner. Du fylls även av en viss oro inför dina nya uppgifter. Visst, du är en duktigt säljare men kan...

Oliver Lopez

  • 05 dec 2018
  • 6 min läsning

Att driva en komplex B2B säljprocess

Här kommer ni få ta del av lite av mina tankar kring vad man bör tänka på för att lyckas driva en komplex B2B process

Oliver Lopez

  • 03 dec 2018
  • 3 min läsning

5 intelligenta frågor att ställa på kundbesöket

Sluta inte här, bara. Att få ett bokat möte är bara ett delmål. Jag ser ofta hur säljare som lyckas boka mötet pustar ut och känner sig nöjda med bokningen i sig. Glöm bara in...

Oliver Lopez

  • 28 nov 2018
  • 3 min läsning

Vad är pipeline management?

Pipeline Management - vad är det egentligen? En av de absolut viktigaste delarna av att driva en affärsprocess är att ha kontroll över sin pipeline, eller på svenska sin säljt...

Oliver Lopez

  • 22 nov 2018
  • 3 min läsning

Hur du bör hantera offertförfrågningar

Det är en offertförfrågan (eller på engelska Request For Proposal). Dessa förfrågningar kallas även ibland för RFI eller RFQ och betyder (Request For Information, respektive Q...

Oliver Lopez

  • 20 nov 2018
  • 5 min läsning

Försäljningschef: Hur coachar du dina säljare?

Hur coachar du som försäljningschef dina säljare idag? Finns det ens tid till att göra detta? Du som trots allt lägger tid på att coacha säljarna vet att det finns en hel del ...

Oliver Lopez

  • 19 nov 2018
  • 2 min läsning

Varför dina interna säljmöten är ineffektiva och slöseri med tid

Att ha en agenda i sig är inget fel men den agenda som de flesta säljorganisationer har idag är följande:

Oliver Lopez

  • 12 nov 2018
  • 3 min läsning

Vet du hur din säljorganisation mår?

Det gör vi genom både marknads- och säljinsatser och vi vågar säga att vi gör det väldigt bra. Nu blir vi ännu bättre.

Oliver Lopez

  • 08 nov 2018
  • 3 min läsning

Så du har en säljprocess...

"En försäljningsprocess. Ett sätt att mäta hur affärerna förflyttar sig i de olika faserna i säljprocessen. Har ni det? Det har jag absolut. Vi har jobbat med den ett tag nu. ...

Oliver Lopez

  • 07 nov 2018
  • 3 min läsning

Samarbete mellan sälj och marknad ökar din omsättning

Många av de företag vi har träffat skulle utan större problem kunna öka sin omsättning om marknad och sälj samarbetade bättre.

Oliver Lopez

  • 01 nov 2018
  • 5 min läsning

Bra och dåliga frågor att ställa under ett coachsamtal

I det fall som coaching existerar, sker ett samtal mellan säljcoachen och säljaren oftast på helt fel premisser. Fokus ligger i de flesta fall på helt andra områden än det bor...

Oliver Lopez

  • 25 okt 2018
  • 2 min läsning

Vad är komplex försäljning?

Har du följt oss på Structsales så har du även hört oss prata om Insiktsförsäljning. Detta är egentligen ett sätt att jobba med försäljning som fungerar i de flesta säljsituat...

Oliver Lopez

  • 22 okt 2018
  • 3 min läsning

Hur Inbound Marketing kan driva din affär

Internet ger oss möjligheten att synas och höras, att hitta kunder och föra affärskonversationer i det digitala spelrummet på ett sätt som tidigare varit omöjligt.

Oliver Lopez

  • 18 okt 2018
  • 3 min läsning

Kunden har alltid...FEL !

Efter så många år som vi har jobbat med försäljning i Sverige, borde verkligheten vara annorlunda vid det här laget. Då är dock inte fallet och vi befinner oss numera i ett lä...

Oliver Lopez

  • 10 okt 2018
  • 3 min läsning

Varför du ska sluta sälja produkt och börja sälja värde

En produkt eller en tjänst är framtagen för att den har ett antal fördelar samt löser att antal problem. Förhoppningsvis är detta fallet. Vi vill tillföra värde med vår produk...

Oliver Lopez

  • 03 okt 2018
  • 4 min läsning

5 saker som optimerar din försäljning

Här följer 5 saker du kan göra redan idag för att optimera din försäljning: 1. Innan du lämnar det första kundmötet - boka en uppföljningsaktivitet! Vi gör detta för att vi vi...

Oliver Lopez

  • 01 okt 2018
  • 2 min läsning

Framtidssäkra säljprocessen med en SDR-roll

En helt avgörande roll i den nya digitala säljstrukturen är SDR:en (Sales Development Representative).

Fredrik Söder

  • 24 sep 2018
  • 5 min läsning

Sales Enablement – aktivera sälj och minimera friktion

Som många av er som lyssnat när jag varit ute och talat på olika event, läst mina bloggar eller följer mig på LinkedIn antagligen vet, hävdar jag att Inbound marketing är ett ...

Oliver Lopez

  • 20 sep 2018
  • 3 min läsning

HubSpot - spännande produktuppdateringar sept-18

HubSpot har sedan starten haft en plattform där du kan skapa content så som exempelvis landningssidor, e-post, bloggar med mera. Du har också kunnat följa upp leads och försäl...

Emelie Svedberg

  • 17 sep 2018
  • 4 min läsning

Så återanvänder du blogginlägg och ökar antalet leads

Oftast när vi talar om Inbound pratar vi om långsiktiga investeringar. Det kan ta flera månader innan ett nytt blogginlägg rankar bra i sökmotorer. Men det finns faktiskt ett ...

Fredrik Söder

  • 07 sep 2018
  • 6 min läsning

Inbound 2018 – större fokus på försäljning

Det är häftigt! Att så många aktivt söker inspiration och kunskap om Inbound Marketing och Sales är coolt tycker jag. Det visar på att Inbound som metod är globalt och växer f...

Niloo Lopez

  • 03 sep 2018
  • 4 min läsning

Grow with HubSpot - Förena sälj och marknad!

Ett råd till alla er som befinner er i startgroparna och precis ska sätta igång med processen att välja ett Marketing Automation-system (MA) är att börja i processen och männi...

Oliver Lopez

  • 29 aug 2018
  • 3 min läsning

Din checklista inför kundmötet

Var påläst Att veta vem vi träffar och vad den personen har för utmaningar i sin roll. Det innebär att om vi t.ex. träffat en försäljningschef, så bör vi veta vilka utmaningar...

Oliver Lopez

  • 20 aug 2018
  • 3 min läsning

Vad är leadsgenerering?

Skapa leads! Det pratas mycket om hur vi kan använda möjligheten med digitala kanaler för att skapa det som har blivit så populärt senaste tiden - leads. Jag skulle gissa att ...

Oliver Lopez

  • 12 jul 2018
  • 6 min läsning

Vad är HubSpot?

Faktum är att många (inklusive HubSpot själva) anser att Brian Halligan och Dharmesh Shah myntade begreppet Inbound Marketing i samband med att HubSpot grundades.

Emelie Svedberg

  • 28 jun 2018
  • 6 min läsning

5 tips för att SEO-optimera dina blogginlägg

Ordet SEO betyder Search Engine Optimization och handlar om att sökmotoroptimera din sajt för att sökmotorernas sökspindlar som söker igenom webben ska hitta sidorna. Själva s...

Emelie Svedberg

  • 14 jun 2018
  • 5 min läsning

KPI:er inom sälj och marknad som ger dig förutsägbarhet och tillväxt

"Varför mäter du ens?" Den frågan från en framgångsrik säljchef ställde mig mot väggen för några år sedan. Baserat på vilka typer av mätetal han använde sig av på den tiden ha...

Yusuf Hasanogullari

  • 14 jun 2018
  • 6 min läsning

VD frågan: Vad tillför Marknadsavdelningen egentligen?

Du som är marknadschef, vilken av dina uppgifter är egentligen den viktigaste du har? Är det bra kvalitét på dina leads? Kanske att generera leads alls? Kostnaden per genomför...

Oliver Lopez

  • 13 jun 2018
  • 3 min läsning

Vad är insiktsförsäljning?

Innan jag registrerade varumärket insiktsförsäljning för ett antal år sedan blev jag lite förvånad över att det faktiskt gick. Jag menar, någon annan måste väl ha tänkt i samm...

Oliver Lopez

  • 07 jun 2018
  • 9 min läsning

9 saker som Donald Trump kan lära dig om annonsering på Facebook

Från den svenska åhörarbänken framstår Donald Trump bara som en vapengalen uppviglare med alldeles för dyrt hårimplantat. Långt ifrån den svenska kontexten lagom.

Fredrik Söder

  • 11 maj 2018
  • 9 min läsning

Insiktsförsäljning

Jag har under flera år jobbat med det jag kallar för insiktsförsäljning. Detta är ett område som växer mer och mer, framförallt i USA. Den stora skillnaden kan man säga är att...

Oliver Lopez

  • 09 maj 2018
  • 1 min läsning

Social Selling - same same, but different

Att driva försäljningen via alla kanaler Social Selling är ett begrepp som jag gärna sätter tänderna i. Varför? Jo, för att många agerar som om detta vore något gudomligt påhi...

Oliver Lopez

  • 01 mar 2018
  • 5 min läsning

Har LinkedIn spelat ut sin roll?

Jag har varit LinkedIn-medlem sedan 2007. Jag är alltså en av de första anhängarna och gillar verkligen idén om ett affärsnätverk där man kan knyta kontakter och utvecklas i s...

Oliver Lopez

  • 23 feb 2018
  • 8 min läsning

Vad är en SDR - Sales Development Representative?

Inom försäljning har vi sett en utveckling under den senaste tiden där en ny roll har vuxit fram allt tydligare. På Structsales har vi sedan flera år pratat om denna nya roll ...

Oliver Lopez

  • 18 feb 2018
  • 5 min läsning

Fem svar på invändningen "Det är för dyrt"

För om vi har gjort ett bra förarbete så bör vi inte hamna där menar jag. Men ibland händer det trots allt och även den bäste kan hamna i den jobbiga situationen där kunden jä...

Oliver Lopez

  • 11 feb 2018
  • 4 min läsning

Tre anledningar till varför Inbound Marketing inte fungerar

Som med allt annat nytt så brukar nyhetens behag lägga sig, särskilt när man inte får den utväxling man har förväntat sig ifrån initiativet. Här är Inbound Marketing inget und...

Oliver Lopez

  • 06 feb 2018
  • 7 min läsning

Insiktsförsäljning och säljprocessen

Invändningshantering Låt mig först göra några jämförelser mellan antaganden och hur verkligheten ser ut (jag utgår här ifrån att ni som läser är intresserade av att göra mer ä...

Oliver Lopez

  • 12 dec 2017
  • 8 min läsning

Inbound Marketingbyrån är död!

Så var det dags för nästa trend att ebba ut. 2005 grundades ett företag i Boston som skulle komma att förändra hur vi ser på digital marknadsföring och hur vi tänker kring kon...

Oliver Lopez

  • 30 nov 2017
  • 4 min läsning

Att förlora affärer till ett icke-beslut

Även om det finns sanning i detta så är det inte hela sanningen. Som en följd av den stora mängd data som finns tillgänglig idag upplever många kunder att det är svårare än ti...

Oliver Lopez

  • 24 nov 2017
  • 2 min läsning

Marknadschefens checklista för sälj och marknad

1. Kom överens om ett SLA mellan marknad och försäljning Definiera tydliga sätta att kvalificera leads på. Genom att ni har samma synsätt på detta kommer de leads ni genererar...

Oliver Lopez

  • 02 nov 2017
  • 2 min läsning

Tips på hur du utvärderar din säljprocess

I varje skede som säljaren mäts och utvärderas på aktiviteter och utfall, har även du som försäljningschef ett stort ansvar.

Oliver Lopez

  • 14 okt 2017
  • 3 min läsning

3 saker du måste sluta med på LinkedIn

Tyvärr så är möjligheterna med LinkedIn även det som får säljare att missbruka verktyget. Det är för övrigt som jag tidigare skrivit oftast här det går fel, i valet av system ...

Oliver Lopez

  • 06 okt 2017
  • 5 min läsning

Varför ska säljavdelningen bry sig?

Sist jag var här så pratade jag om hur organisationer har eller bör ha utvecklats för att kunna möta kraven från kunder och från omvärlden i form av digitalisering. Den här gå...

Oliver Lopez

  • 25 sep 2017
  • 5 min läsning

Tre sätt att integrera sälj och marknad

Ämnet jag kommer att prata om är "Hur marknadsavdelningen kan skapa värde för sälj", ett återkommande ämne som aldrig verkar ta slut. För nästan 10 år sedan hade Harvard Busin...

Oliver Lopez

  • 17 sep 2017
  • 2 min läsning

Det perfekta kundmötet

Anders kör in på parkeringen och letar en plats. Han hittar ingen. Efter 10 minuter ställer han bilen där han vet att den inte får stå, på en förhyrd plats. Men det är ju bätt...

Oliver Lopez

  • 09 aug 2017
  • 4 min läsning

Hur får vi ihop sälj och marknad till ETT lag?

Svaret är enkelt – det är för mig ett klockrent exempel på hur laget bör vara större än jaget för att åstadkomma hållbara och långsiktiga resultat.

Oliver Lopez

  • 02 jun 2017
  • 4 min läsning

Varför anlitar man en konsult?

Jag satt igår med en kollega och diskuterade förhållandet mellan konsulten och uppdragsgivaren och det ledde till intressanta insikter. I detta blogginlägg tänkte jag ge min s...

Oliver Lopez

  • 24 maj 2017
  • 5 min läsning

Hur du säljer mer genom att sälja mindre

Genom att inse att kunden inte är där ännu kan vi stötta och faktiskt säga nej initialt för att sedan få till en affär med kunden flera månader senare när hon är mer mogen. Ja...

Oliver Lopez

  • 22 mar 2017
  • 4 min läsning

Är du en expert eller en specialist? (ett inlägg om rockstars och superstars)

Det ligger i betraktarens ögon Som jag så många gånger tidigare har sagt så har vi idag inom försäljning ett problem. Problemet är att vi utgår ifrån oss själva och sätter vår...

Oliver Lopez

  • 09 mar 2017
  • 3 min läsning

Skillnaden mellan pris och värde

Akta dig för tidiga frågor kring pris eller produktspecifikationer Ju tidigare priset lyfts upp desto sämre har vi som säljare varit på att skapa värde för kunden. Följdaktlig...

Oliver Lopez

  • 09 feb 2017
  • 4 min läsning

Content Marketing är dött - leve Content Marketing!

Content Marketing isolerar våra köpare från varandra och tvingar fram ett icke-beslut. Vi har lärt oss att vi ska rikta vår kommunikation mot våra målgrupper, eller som det he...

Oliver Lopez

  • 23 jan 2017
  • 4 min läsning

Och du kallar dig själv säljare?

Känner du dig träffad av inlägget så ber jag om ursäkt. Det innebär dock att det kanske kan finnas utvecklingspotential i ditt säljarbete... :)

Oliver Lopez

  • 19 jan 2017
  • 5 min läsning

Vad är konsultativ försäljning?

Konsultativ försäljning är det sätt som vi alla borde sälja på. Att jobba med konsultativ försäljning är att agera rådgivare för våra kunder. Det innebär t.ex. inte att pressa...

Oliver Lopez

  • 10 jan 2017
  • 5 min läsning

Är Social Selling morgondagens affärsmöten?

”Social Selling revolutionerar marknaden!”, ”Social Selling – så här blir du digitalt social!” - ”Social Selling – skapa affärer digitalt!”

Oliver Lopez

  • 09 dec 2016
  • 8 min läsning

Är det någon som kan rekommendera ett bra CRM?

I denna rubrik skulle vi kunna byta ut CRM mot Marketing Automation eller andra system. Problemet kvarstår för frågan är felställd. Att be om en rekommendation av ett system u...

Oliver Lopez

  • 04 dec 2016
  • 3 min läsning

Så spelar öppen data en viktig roll för modern försäljning och marknadsföring

Dagens blogginlägg är ett gästinlägg från våra vänner på Vainu.

Oliver Lopez

  • 28 okt 2016
  • 4 min läsning

Hur du kommer igång med Leadsprocessen inom B2B

Att skapa leads är inte hela svaret Som jag tidigare har skrivit så räcker det inte bara med att skapa leads, det är så mycket mer som hänger ihop med leadsgenerering. Risken ...

Oliver Lopez

  • 26 sep 2016
  • 5 min läsning

VM i floskler - topp 4

Ni som följer bloggen vet att jag har ganska tydliga ståndpunkter kring saker och ting. Jag är t.ex. helt övertygad om att det nya inte på något sätt ersätter det gamla. Samti...

Oliver Lopez

  • 13 sep 2016
  • 6 min läsning

Tre saker som inte fungerar med din försäljningsprocess

Visst kan det finnas ett embryo till hur vi kanske borde sälja om allting klaffade, om solen sken och alla gjorde det som sa att dom skulle.

Oliver Lopez

  • 30 jun 2016
  • 4 min läsning

Använd en Playbook för att implementera dina strategier

En strategi betyder ingenting om den inte exekveras Det finns ett antal utmaningar inom området strategier. En är att de flesta av oss faktiskt inte ens har någon tydlig strat...

Oliver Lopez

  • 27 maj 2016
  • 6 min läsning

Hur säljer du egentligen?

Att sälja mindre för att kunna sälja mer Detta låter kanske lite motsägelsefullt men det skulle kunna liknas vid en relation mellan två personer. Den som pushar sig själv och ...

Oliver Lopez

  • 24 maj 2016
  • 5 min läsning

Att förena sälj och marknad för leadsgenerering

Saker vi gör som vi inte borde göra Jag ser mer och mer hur marknadsavdelningarna hos våra kunder och prospekts investerar tid och pengar i att få till en process för att skap...

Oliver Lopez

  • 19 maj 2016
  • 7 min läsning

Att sälja värdebaserat

Vi måste vara värdet Att gå från produktfokus till lösingingsfokus var det första steget, i folkmun kallat för solution selling. Att ta steget vidare för att börja tala om att...

Oliver Lopez

  • 15 apr 2016
  • 5 min läsning

3 tecken på att du är en modern säljare

1. De kombinerar det nya och det traditionella Det senaste som gäller inom försäljning är Social Selling. Frågan är om någon överhuvudtaget vet vad det betyder? Men om vi utgå...

Oliver Lopez

  • 02 apr 2016
  • 2 min läsning

Vad är egentligen modern försäljning?

De flesta av oss känner till produktförsäljning, dess motsats är insiktsförsäljning. De flesta av oss påstår dessutom att vi jobbar med lösningsorienterad försäljning, eller S...

Oliver Lopez

  • 18 mar 2016
  • 4 min läsning

Att sälja eller inte sälja...

Att vara eller icke vara säljare - det är frågan I dagens klimat där kunden har kontroll över så mycket mer än tidigare, känns det som att vi säljare får kliva åt sidan för at...

Oliver Lopez

  • 02 mar 2016
  • 5 min läsning

Sluta att köpa leads!

Köpa listor eller leads? Även om utvecklingen har gått framåt även inom detta område så skulle jag inte rekommendera att köpa listor, sett till vilka övriga alternativ som fin...

Oliver Lopez

  • 16 feb 2016
  • 6 min läsning

Hur du bör hantera marknadsfärdiga leads

En stor utmaning är också den begreppsförvirring som uppstår när "slussen" skall ta de MQL:S (Marketing Qualified Leads) som skapas via t.ex Inbound Marketing och omsätta dess...

Oliver Lopez

  • 12 feb 2016
  • 3 min läsning

Varför affären alltid bör vara i fokus!

Jag har fått mycket positiv feedback kring mina tidigare blogginlägg som handlar om Content Marketing och Social Selling. Framförallt handlar dessa om att saker och ting kansk...

Oliver Lopez

  • 31 jan 2016
  • 4 min läsning

Är Social Selling en ursäkt för lata säljare?

Så här på det nya året tänker jag försöka att återgå till den tidigare plan jag har haft, den i att verkligen kommunicera det jag ser och att berätta hur jag (och våra kunder)...

Oliver Lopez

  • 12 jan 2016
  • 5 min läsning

Är det dags att sluta med Content Marketing

Nu har det gått ett tag då många av oss har pratat om Content Marketing. Inte alla, men de flesta företag jag har träffat under 2015 har antingen börjat att jobba med Content ...

Oliver Lopez

  • 08 jan 2016
  • 4 min läsning

Att jobba aktivt med Pipeline Management

Många av oss som jobbar med försäljning har ett CRM eller liknande. Syftet med detta verktyg är (eller borde vara) att hjälpa säljaren i vardagen. Ofta känns det dock som att ...

Oliver Lopez

  • 24 nov 2015
  • 5 min läsning

Vad är ett säljfärdigt lead?

Jag förstår varför, det ligger en stor utmaning i att försöka hänga med i svängarna och göra det som alla andra redan gör. Det är bara det att vi stressar varandra till att sk...

Oliver Lopez

  • 19 nov 2015
  • 5 min läsning

Funkar bloggande fortfarande för att driva trafik?

JA! Att blogga (på ett målinriktat sätt) funkar precis lika bra idag som det gjorde för 5 år sedan. NEJ! Bloggande har aldrig fungerat för att öka din försäljning, så som de f...

Yusuf Hasanogullari

  • 30 okt 2015
  • 5 min läsning

Vilket syfte fyller vår hemsida?

Är det viktigare att bygga en snygg hemsida eller en funktionell hemsida? Svaret kan förvåna.

Yusuf Hasanogullari

  • 27 okt 2015
  • 4 min läsning

Varför du inte ska bry dig om hur dina kunder köper

Vi har gått från säljprocess till kundens köpprocess. Nu är det viktigaste hur våra kunder köper och inte hur vi säljer. Låt mig berätta varför jag inte håller med om detta.

Oliver Lopez

  • 26 okt 2015
  • 3 min läsning

Varför du ska byta ordet avslut mot kommunikation in säljprocessen

Gå på avslut! Nu stänger vi affären. Klassiska vrål ifrån en klassisk säljavdelning någonstans i världen. Viktigt att stänga affären eller gå på avslut. Visst är det så men ha...

Oliver Lopez

  • 22 okt 2015
  • 2 min läsning

Sluta att prata om leadsgenerering!

Sluta att jaga det ouppnåeliga Ok, så här ligger det till. Jag blir ganska trött av alla som helt plötsligt skall börja jaga leads. Alla som ska generera fler leads till sälj ...

Oliver Lopez

  • 20 okt 2015
  • 6 min läsning

3 anledningar till varför din blogg inte driver trafik till sajten

Att blogga bara för att Som med så mycket annat är det ju inte bloggandet i sig som är det viktiga, precis lika lite som att ditt system inte är det viktigaste. Både systemet ...

Oliver Lopez

  • 14 okt 2015
  • 5 min läsning

8,5 KPI:er inom sälj och marknad som ger dig förutsägbarhet och tillväxt

Baserat på vilka typer av mätetal han använde sig av på den tiden hade han helt rätt. För han mätte vad man idag skulle kalla "flärdetal" (mätetal som används endast för flärd...

Oliver Lopez

  • 04 sep 2015
  • 5 min läsning

Hur du tar fram en strategi för Inbound Marketing

Som vanligt inom sociala medier (där detta diskuteras mest), är det inte lika många som kan stå upp för det som sägs och bli konkret så att alla förstår vad det handlar om.

Oliver Lopez

  • 31 aug 2015
  • 4 min läsning

Hur du når din budget 2015

Då var det dags. Många av oss är tillbaka på jobbet som säljare och alldeles för många börjar med att försöka hotta nya möten och affärer. Vårt CRM är uttömt på affärsmöjlighe...

Oliver Lopez

  • 16 aug 2015
  • 3 min läsning

En säljprocess som tar tillvara på säljarnas naturliga intuition

Många skapar en säljprocess som egentligen inte är något annat än en lista på aktiviteter som ska utföras i en viss ordning. Detta fungerar sällan eftersom ingen kund är den a...

Oliver Lopez

  • 12 aug 2015
  • 8 min läsning

Använd konsulter och undvik ett misslyckat sälj- och marknadsinitiativ

Har du någonsin varit orolig för att ditt integrationsprojekt av sälj och marknad inte ska leda till resultat? Att månader eller år av svett och tårar inte ska leda till någon...

Yusuf Hasanogullari

  • 24 jul 2015
  • 4 min läsning

Tre sätt att misslyckas med att öka samarbetet mellan sälj och marknad

Trots all information om hur man kan integrera sälj och marknad kommer de flesta organisationer att misslyckas. Vi vet det för vi träffar hela tiden sälj- och marknadsdirektör...

Yusuf Hasanogullari

  • 24 jul 2015
  • 4 min läsning

Tre sätt att använda lead nurturing för att konvertera dina leads till köpare

Har du frågat säljarna på ditt bolag vad de verkligen tycker om dina leads? I de allra flesta bolag vi träffar är färre än 1 av 10 leads redo att säljas till. Om det är likada...

Yusuf Hasanogullari

  • 23 jul 2015
  • 6 min läsning

Inboundförsäljning: Hur marknadsförare kan sälja

De flesta marknadsförare vi träffar som jobbar med inbound befinner sig på en av följande nivåer: De vill förbättra sina kunskaper inom inboundmarknadsföring De är redan tillr...

Yusuf Hasanogullari

  • 23 jul 2015
  • 7 min läsning

Strukturerad outboundförsäljning som fungerar

De flesta säljchefer vi träffar är överens om en sak: Det bästa sättet att få nya affärer är fortfarande att lyfta den där luren och ringa. Men de är också frustrerade över at...

Yusuf Hasanogullari

  • 23 jul 2015
  • 8 min läsning

Integrera sälj- och marknadsprocesserna och susa förbi konkurrenterna

Föreställ dig att du kommer tillbaka från din årliga utvärdering. Du har precis överstigit dina mål med god marginal och känner dig därför stolt och självsäker. Men din självs...

Yusuf Hasanogullari

  • 23 jul 2015
  • 6 min läsning

Hur en tätt samarbetande sälj- och marknadsorganisation ser ut

En tätt samarbetande sälj- och marknadsorganisation påminner om hur ett fotbollslag fungerar. Skapar man en tydlig organisation med väl definierade processer (enligt en enkel ...

Yusuf Hasanogullari

  • 23 jul 2015
  • 5 min läsning

Den kompletta modellen för sälj- och marknadsintegrering

Det finns många anledningar till varför er marknadsavdelning och säljavdelning bör samarbeta. Men hur fungerar ett sådant samarbete i praktiken? Efter att ha läst den här blog...

Yusuf Hasanogullari

  • 23 jul 2015
  • 12 min läsning

Varför tätare samarbete mellan marknad och sälj ökar er försäljning

Företag som lyckas skapa ett tätt samarbete mellan marknad och sälj stänger fler affärer och ökar sin omsättning på tre sätt:

Yusuf Hasanogullari

  • 23 jul 2015
  • 3 min läsning

Här är svaret till varför kalla samtal fortfarande fungerar

Att kunderna idag gör mer research, är mer pålästa och vet mycket mer, är det ingen som ifrågasätter alls. Däremot är det farligt av flera olika anledningar att sluta jobba pr...

Oliver Lopez

  • 28 jun 2015
  • 5 min läsning

Lyft dig över dina konkurrenter

Saker som att det först kommer ut en offertförfrågan som vi sedan svarar på, eller att vi frågar kunden vad han är ute och letar efter, för att kunna anpassa vårt erbj...

Oliver Lopez

  • 03 jun 2015
  • 3 min läsning

Till Säljaren: Därför kommer du bli av med jobbet

Ett säljsläkte i förfall Idag jobbar de flesta säljare fortfarande på samma sätt som de alltid har gjort. Säljarna är ute på möten och träffar kunder, oftast utan att ha någon...

Oliver Lopez

  • 30 maj 2015
  • 4 min läsning

Varför du bör utmana dina kunder

Att utmana våra kunder är det senaste. Insiktsförsäljning har jag pratat om sedan Structsales startades för snart fem år sedan. Att utmana kunden är ett av recepten jag föresl...

Oliver Lopez

  • 11 maj 2015
  • 6 min läsning

Hur ser framtidens sälj- och marknadsorganisation ut?

Allting hänger ihop Det som jag ser varje gång jag föreläser, eller träffar kunder är att alla vill få till framtidens organisation. Alla vill börja jobba med system. Det ska ...

Oliver Lopez

  • 26 apr 2015
  • 2 min läsning

5 saker som får sälj och marknad att jobba tätare ihop

Detta blogginlägg ger dig lite tips på hur du kan få sälj och marknad att jobba tätare ihop och på så sätt generera mer försäljning utan slitningar. 1. Kom överens o...

Oliver Lopez

  • 17 apr 2015
  • 2 min läsning

Hur du skapar en social försäljningsstrategi som säljare

Innehåll är ditt bevis på att du vet vad du pratar om. Att visa våra potentiella kunder att vi är experter inom vårt område är av yttersta vikt. Känner inte kunderna ...

Oliver Lopez

  • 08 apr 2015
  • 3 min läsning

Alla slåss på samma spelplan

Vad är det som skiljer leverantörer åt egentligen? Vad gör vissa företag unika och andra inte? Blue Ocean Strategy är en bok som behandlar ämnet. Frågan är dock hur många av o...

Oliver Lopez

  • 17 mar 2015
  • 5 min läsning

Att sälja med både kropp och själ

Vi lever i en hård värld. Allting går väldigt snabbt och vi kämpar för att hänga med i alla svängar. Vi som jobbar med försäljning kanske har det ännu tuffare än andra. Vi mät...

Oliver Lopez

  • 15 mar 2015
  • 6 min läsning

3 utmaningar du har som marknadschef - och hur du löser dessa

Jo, därför att under lång tid har SJ stort sett varit helt ensamma på tågsidan. Hur mycket problem det än har varit med stopp på vintern, stopp på sommaren och fantastiskt myc...

Oliver Lopez

  • 06 mar 2015
  • 5 min läsning

Har du kört fast i gamla hjulspår?

De av oss som har jobbat med försäljning en längre tid fastnar lätt i gamla hjulspår. Vi vet hur vi ska göra men vi gör det inte. Hur kommer det sig att vi inte genomför saker...

Oliver Lopez

  • 06 mar 2015
  • 3 min läsning

Varför Content Marketing inte är tillräckligt

Content är inte tillräckligt. Marketing Automation är inte tillräckligt. Inbound Marketing är inte tillräckligt. Marknadsföring är inte tillräckligt. Hur står det till med säl...

Oliver Lopez

  • 06 mar 2015
  • 5 min läsning

Varför pitchen inte är bra för din byrå

Så har vi gjort det igen. Vi har lyckats få ett flertal hårt arbetande människor och deras organisationer att lägga ner veckors tid i planering, förberedelse och genomförande ...

Oliver Lopez

  • 06 mar 2015
  • 5 min läsning

Vad är konsultativ försäljning?

Att ställa frågor, att inte prata så mycket själv. Att kunna ställa en analys på kundens utmaningar och hjälpa honom i rätt riktning. Det skulle man kunna säga är konsultativ ...

Oliver Lopez

  • 06 mar 2015
  • 2 min läsning

Är Social Selling värdebaserad försäljning i nya kläder?

Jag förespråkar Content Marketing för att driva sälj. Jag förespråkar insiktsförsäljning framför produktförsäljning, eller lösningsförsäljning. Det jag inte förespråkar är att...

Oliver Lopez

  • 28 jan 2015
  • 4 min läsning

Varför Inbound bör få oss att ringa mer

Det pratas mycket om social selling och hur kunderna har gjort sin resa själva. Även om detta med kundens resa är helt sant i många fall, så är det just detta som är hotet mot...

Oliver Lopez

  • 21 jan 2015
  • 4 min läsning

Insiktsförsäljning 2015

"Vad är Insiktsförsäljning?" - så lyder rubriken till ett av de första Whitepaper vi skrev här på Structsales för snart 5 år sedan! Tänk att det har gått så länge och vilken r...

Oliver Lopez

  • 12 jan 2015
  • 5 min läsning

3 saker att tänka på kring content och försäljning

Att kommunicera är någonting vi har gjort under alla tider. Den förändringen som har skett den senaste tiden är den digitala och det har inneburit en stor förändring. Content ...

Oliver Lopez

  • 28 nov 2014
  • 3 min läsning

Vad är Inbound Marketing?

Det finns ett begrepp som är väldigt likt Inbound Marketing, jag tänker på Content Marketing. Så vad är då den riktiga skillnaden mellan de två? För att förenkla det lite, vil...

Oliver Lopez

  • 25 nov 2014
  • 5 min läsning

Varför ditt Marketing Automationverktyg är sekundärt

Inbound Marketing och Marketing Automation är i ropet nu. Även om det var över 8 år sedan t.ex. Hubspot, som är ledande inom området startade upp, är det i Sverige fortfarande...

Oliver Lopez

  • 25 nov 2014
  • 7 min läsning

Marknadschef - Var hamnar dina marknadspengar?

Du väljer att satsa på en facebook-kampanj men har i slutändan svårt att motivera varför. Du har inget "bevis" för att det fungerat. Vad händer nu? Dina pengar går upp i rök

Oliver Lopez

  • 25 nov 2014
  • 5 min läsning

Varför pitchen inte är bra för din byrå

Så har vi gjort det igen. Vi har lyckats få ett flertal hårt arbetande människor och deras organisationer att lägga ner veckors tid i planering, förberedelse och genomförande ...

Oliver Lopez

  • 06 nov 2014
  • 4 min läsning

3 saker moderna sälj- och marknadschefer gör framgångsrikt

I dagens digitala miljö är det inte alltid lätt att hänga med i trender och nyheter. Det känns som att varje dag har något nytt att erbjuda inom det område som tidigare var re...

Oliver Lopez

  • 14 okt 2014
  • 5 min läsning

Hur du använder sociala medier för försäljning

Vi som jobbar inom B2B, är det annorlunda än hur andra bör använda dessa verktyg? I detta korta blogginlägg får du en första inblick i detta. Hur ska vi egentligen förhålla os...

Oliver Lopez

  • 12 okt 2014
  • 4 min läsning

Hur driver marknadsföring försäljning?

Det sker en förflyttning inom sälj- och marknadskanalerna idag. Från att tidigare ha suttit i baksätet, har marknadsavdelningarna på riktigt möjlighet att ta en ännu mer strat...

Oliver Lopez

  • 08 okt 2014
  • 6 min läsning

3 saker att tänka på när du väljer Inbound Marketingleverantör

Är det dags för er att välja leverantör? Kanske ska ni se över er digitala marknadsföring och undrar hur det här med Inbound Marketing funkar egentligen? Här kommer en lista p...

Oliver Lopez

  • 05 okt 2014
  • 4 min läsning

Influencer Marketing - hur funkar det?

För ett tag sedan var jag på ett event kring ämnet Influencer Marketing. Traackr heter företaget som anordnade detta. Med som talare och även i panelen var:

Oliver Lopez

  • 30 sep 2014
  • 5 min läsning

Förstår du hur kunderna köper?

Det skrivs mycket om hur kunderna förflyttar sig i sin köpprocess och hur viktigt det är för oss att anpassa vår kommunikation. Men vad betyder detta egentligen?

Oliver Lopez

  • 29 sep 2014
  • 5 min läsning

Sluta kasta pengarna i sjön marknadschef!

Du väljer att satsa på en facebook-kampanj men har i slutändan svårt att motivera varför. Du har inget "bevis" för att det fungerat. Vad händer nu? Dina pengar går upp i rök

Oliver Lopez

  • 28 sep 2014
  • 5 min läsning

Hur ser en marketing funnel ut?

En marketing funnel är den "tratt" som våra potentiella köpare rör sig genom innan de blir kunder. Denna funnel bör fyllas med erbjudanden som är anpassade till var besökaren ...

Oliver Lopez

  • 28 sep 2014
  • 2 min läsning

Hur du tar vara på ditt förstamöte med kunden

Det är viktigt det där första mötet med kunden. Det gäller att ta vara på tillfället vi ges och se till att få komma på ett nytt möte. Såvida vi inte säljer produkter som är f...

Oliver Lopez

  • 16 sep 2014
  • 4 min läsning

Hur du lyckas med försäljning (och i livet)

Att lyckas i livet kan vara väldigt subjektivt, därför väljer jag att definiera lyckas utifrån detta blogginläggets vinkel. Att lyckas i livet skulle kunna vara att man är omt...

Oliver Lopez

  • 05 sep 2014
  • 4 min läsning

Hur bra koll har du på kundens köpprocess egentligen?

Jag har tidigare skrivit om vikten i att ha kontroll över vår säljprocess och veta varför vi väljer att investera tid i specifika aktiviteter. Vi måste veta var vi står, vart ...

Oliver Lopez

  • 01 sep 2014
  • 3 min läsning

Hur håller jag ett internt säljmöte?

Oliver Lopez

  • 29 aug 2014
  • 3 min läsning

Är ni "old-school" inom försäljning eller vill ni förändras?

Sälj och marknad utvecklas. Sales and Marketing Alignment ligger på allas läppar. Content Marketing. Det är förändringens vindar. Dessa vindar kan sakta avta för den som hante...

Oliver Lopez

  • 30 jun 2014
  • 8 min läsning

Vad en senior interimsäljare gör bättre än dina anställda säljare

Sommaren är snart här på riktigt. Nästa vecka går de flesta på semester (många börjar redan nu bromsa in). Sverige går i dvala och affärerna stannar upp. Hur tänker du som för...

Oliver Lopez

  • 23 jun 2014
  • 5 min läsning

Är ditt företag annorlunda?

Är ditt företag, ditt erbjudande eller du unik?

Oliver Lopez

  • 14 jun 2014
  • 4 min läsning

Hur relevant är du i kundens ögon egentligen?

Hur mycket värde du tillför dina kunder, är någonting som de kan bedöma och inte du. Tycker kunden att du inte skiljer dig från mängden, så gör du inte det - i kundens ögon. P...

Oliver Lopez

  • 10 jun 2014
  • 5 min läsning

Vi är annorlunda

Oliver Lopez

  • 27 maj 2014
  • 6 min läsning

Jag vill inte se en enda säljares Powerpoint till!

Tidigare har jag skrivit här om hur vi som jobbar med försäljning oftast tänker inifrån och ut, dvs. vi inleder med att berätta om våra företag och hur vi jobbar för att i mån...

Oliver Lopez

  • 23 apr 2014
  • 5 min läsning

Hur mår din pipeline?

Hur ser dina säljares pipeline ut i dagsläget?

Oliver Lopez

  • 12 apr 2014
  • 3 min läsning

Företagsblogg eller inte?

Du kanske anser att företag inte behöver blogga? Då ska du nog fortsätta att läsa. Faktum är att fler och fler ser nyttan av att blogg på företagets hemsida. Det är inte bara ...

Oliver Lopez

  • 04 apr 2014
  • 4 min läsning

Bränner du dina kundmöten?

Före mötet Fokusera på våra drömkunder som har samma värderingar som vi

Oliver Lopez

  • 01 apr 2014
  • 4 min läsning

Tre saker moderna marknadschefer gör rätt

I dagens digitala miljö är det inte alltid lätt att hänga med i trender och nyheter. Det känns som att varje dag har något nytt att erbjuda inom det område som tidigare var re...

Oliver Lopez

  • 26 mar 2014
  • 6 min läsning

Leadsgenerering från verkligheten

Jag vill gärna vara konkret och väldigt mycket "hands-on" i allt jag gör. Samtidigt som jag tycker att det extremt viktigt att ha en tydlig strategi för hur vi ska jobba med s...

Oliver Lopez

  • 25 mar 2014
  • 6 min läsning

Har du besök av däcksparkare på din webbsida?

Vad har du för trafik på sajten? Är det besökare som även brukar gå in hos bilhandlaren och sparka lite på däcken utan att ha minsta tanke på att köpa en bil? Är det kanske en...

Oliver Lopez

  • 18 mar 2014
  • 4 min läsning

Genvägar åro senvägar

Ibland lockas vi av att ta en genväg. Vi tycker att allt det där vi skulle göra på vägen inte är nödvändigt egentligen. Vi hoppar över vissa steg som är extremt viktiga i det ...

Oliver Lopez

  • 12 mar 2014
  • 6 min läsning

5 sätt att få sälj och marknad att prata samma språk

Hur ska vi bära oss åt för att få sälj och marknad att prata samma språk? Kom överens om ett SLA mellan marknad och försäljning Definiera tydliga sätta att kvalificera leads p...

Oliver Lopez

  • 07 mar 2014
  • 2 min läsning

Pipeline Management - Hur bra koll har du?

En hel del företag runtom i landet är aktiva inom Business to Business (B2B) och då med längre säljcykler och mer komplexa säljprocesser. En stor del i arbetet inom B2B försäl...

Oliver Lopez

  • 05 mar 2014
  • 4 min läsning

Är Inbound Marketing och Marketing Automation bara trams?

Inbound Marketing skrivs det mycket om nu. Vissa tycker att det är trams och bara en repetition av vad som tidigare har funnits under många år. Det är bara traditionell digita...

Oliver Lopez

  • 04 mar 2014
  • 7 min läsning

Att kvalificera bättre

Oliver Lopez

  • 19 feb 2014
  • 7 min läsning

4 olika nivåer på värdeskapande - var finns du?

Att skapa värde är en viktig del i affärsvärlden. Den som inte lyckas med detta ligger sämre till än de som faktiskt har framgång med att bli en rådgivare som kunden ser upp t...

Oliver Lopez

  • 27 jan 2014
  • 3 min läsning

Varför du ska skrota säljutbildningen

Oliver Lopez

  • 22 jan 2014
  • 6 min läsning

Varför du inte skall göra din bästa säljare till försäljningschef

Din bästa säljare har gjort ännu ett kanonår och du funderar allvarligt på att ge honom chansen att hjälpa andra med det han har gjort de senaste åren. En bit in på nya året s...

Oliver Lopez

  • 19 jan 2014
  • 4 min läsning

5 tecken på att du kommer att misslyckas som marknadschef 2014

Nu i januari är det populärt att skriva om hur vi gör för att sätta tydliga mål för det kommande året. Det är bra tycker jag men mitt val föll i stället på att gå igenom 5 sak...

Oliver Lopez

  • 14 jan 2014
  • 7 min läsning

Vad är Inbound Marketing?

Inbound Marketing. 2013 har varit året då detta begrepp vuxit sig starkare än någonsin. Nästa år är året då vi i Sverige på riktigt kommer ta till oss detta. Jag utgår ifrån v...

Oliver Lopez

  • 30 dec 2013
  • 5 min läsning

I vilka hål lägger du din marknadsbudget?

Tidigare har jag skrivit om och till säljare och försäljningschefer kring ämnen som att vi är ineffektiva, oförberedda samt att vi inte är speciellt duktiga på att välja vilka...

Oliver Lopez

  • 18 dec 2013
  • 8 min läsning

Tre saker som gör dig framgångsrik som marknadschef

Då har det blivit dags att stänga våra böcker för året och ladda inför nästa år. Hur tänker du se till att din existens som marknadschef är lika berättigad nästa år som detta?

Oliver Lopez

  • 12 dec 2013
  • 4 min läsning

Hur jobbar du som försäljningschef med ditt CRM?

Hur väl hjälper ditt CRM dig som försäljningschef, eller rentav stjälper det?

Oliver Lopez

  • 03 dec 2013
  • 6 min läsning

Hur du som marknadschef kommer igång med Inbound Marketing nu!

Inbound Marketing, det har jag hört talas om - men vad är det egentligen?

Oliver Lopez

  • 29 nov 2013
  • 4 min läsning

Varför vi inte bör fokusera på timpriset

Det händer att jag får frågan i mina dialoger med kunder kring hur mycket jag tar betalt per timme.

Oliver Lopez

  • 27 nov 2013
  • 4 min läsning

Till säljchefen: Vad är struktur bra för egentligen?

Ok, nu har han tappat det fullständigt tänker du. Ok för att Oliver vet lite om försäljning men att påstå att struktur är roligt, det kan han inte ens övertyga mig om att det ...

Oliver Lopez

  • 25 nov 2013
  • 4 min läsning

Marknadschefens huvudvärk

Hur ska du som marknadschef få andra att förstå hur viktig din avdelning är för försäljningen?

Oliver Lopez

  • 22 nov 2013
  • 5 min läsning

Varför jag föredrar Whiteboards framför Powerpoints

Din chans att imponera på kunden är här, det är dags för kundmötet - fram med projektorn och kör... eller?

Oliver Lopez

  • 20 nov 2013
  • 8 min läsning

Din roll som marknadschef har förändrats

Det är nya tider... Det händer mycket just nu. Inom försäljning och inom marknadsföring. Den största utmaningen kvarstår för dig som ansvarig för marknadsföringen, nämligen at...

Oliver Lopez

  • 12 nov 2013
  • 4 min läsning

Inbound Marketing och Komplex Försäljning

Inbound Marketing är ju bra men funkar det verkligen inom komplex försäljning?

Oliver Lopez

  • 08 nov 2013
  • 8 min läsning

Mest läst