Många SaaS-bolag kämpar med att åstadkomma full spårbarhet och transparens i sina intäktsströmmar. De har svårt att fakturera enligt ingångna avtal och få fram relevanta och k...
I detta samarbete kombinerar vi vår djupa kunskap om HubSpot med Goavas innovativa Sales Intelligence-plattform. Goava fungerar både som ett prospekteringsverktyg som rekommen...
För att vara en framgångsrik marknadsförare är det nödvändigt att vara datadriven och kontinuerligt mäta och analysera resultatet av dina marknadsföringsinsatser. HubSpot, en ...
Det finns många anledningar till varför er marknadsavdelning och säljavdelning bör samarbeta. Men hur fungerar ett sådant samarbete i praktiken? Efter att ha läst den här blog...
Har verkligen "att skjuta från höften" någonsin fungerat? Att planera inför sitt kundbesök är vi nog alla överens om att vi behöver göra för att få ut det mesta från mötet med...
Tips: Börja baklänges Varför? Jo, de olika sidorna är beroende av varandra. Så för att spara tid kan det vara skönt att börja baklänges. Starta med att skapa en kampanj i HubS...
Många företag idag köper ett system istället för att köpa ett utfall. Men det finns sällan en sådan quick-fix om man faktiskt vill lyckas med de stora affärerna. Det finns ett...
För att arbeta så effektivt som möjligt för att uppfylla ditt mål, starta alltid med att först sätta ditt mål, eftersom det är det som är riktningen för vart du ska gå. Ta red...
Att ta hjälp av system, verktyg och appar är en effektiv väg att gå, men för att få ut så mycket som möjligt av det så behöver du först veta hur processen går till och sedan b...
Tillsammans kommer de båda konsultbolagen att kunna leverera allt från strategisk rådgivning till content och tekniska lösningar. Structsales är sen tidigare en HubSpot Platin...
Struktur är viktigt, och när det kommer till att växa, både professionellt och på ett personligt plan är det essentiellt att göra upp en noggrann plan. Om du inte vet vart du ...
”Om du gör som du alltid har gjort så kommer du få samma resultat. Om du gör som du tidigare har gjort kommer du inte få resultat”, en sanning som kanske är extra aktuell idag...
Inbound Marketing har länge varit och är helt klart i ropet (och är gissningsvis något du har någorlunda koll på eftersom du läser denna artikel just nu), vilket även SEO är. ...
Titta på din kommunikation. Gå tillbaka till grunderna. Tråkigt? Inte alls! Eller jo – ganska – det är ju alltid tråkigt att behöva göra hemläxa. Men det blir kul sen. Jag har...
Det senaste året har som vi alla fått uppleva, accelererat digitaliseringen och det har gått snabbt. De säljare som har dragit nytta av situationen är nu flera steg framför ko...
2021 lanserade HubSpot en funktion som gör att du inte längre behöver ta bort kontakter som är passiva. Med HubSpot "Marketing Status Property" kan du flagga de kontakter som ...
Jag har tidigare vid upprepade tillfällen både i min roll som VD och föreläsare poängterat det faktum att de flesta säljare därute är rätt dåliga på att sälja. Nu undrar du ka...
Varför HubSpot?
Fundera på hur du kommunicerar med familj och vänner. Med samma lättsamma språk ska du prata med dina kunder och potentiella kunder online. Vi är vana att bli behandlade som e...
Utmaningen är stor bland säljorganisationer Hos majoriteten av de bolag vi träffar så är det här i särklass det mest återkommande som kunden tar upp som sin största utmaning. ...
Prospektering är enkelt. Och det går fort.
Att vänta på uppföljning av ett skickat avtal kan vara en frustrerande och utdragen upplevelse. Varje dag som går känns som en hel evighet. Vi har alla varit med om den irrite...
B2B-köpare liknar mer och mer B2C - de vill köpa "här och nu" Under ett flertal år nu har vi sett hur köpprocessen inom B2C (Business to Consumer) börjat närma sig B2B (Busine...
Begrepp som poppat upp Först kom Inbound Marketing, sedan kom Content och nu har Inbound Sales börjat poppa upp. De som driver begreppet Inbound Sales har inte insett att det ...
”Jag mäter, alltså finns jag” Sociala medier och bloggar är inget man bör slarva med. Det är ditt skyltfönster utåt och det är här potentiella kunder kan få ett första intryck...
Använder du HubSpot idag? Vill du diskutera utmaningar och möjligheter med andra HubSpot-användare och samtidigt få inspiration av intressanta talare? Då ska du inte missa åre...
LinkedIn är det största affärsnätverket som finns idag. Det är inte Tinder, det är inte Facebook. Den här hysterin kring att bygga ett så stort nätverk som möjligt är fullstän...
Använder du HubSpot eller ett liknande Marketing-system idag? Får du ut det värde som du önskar från systemet? Skapar ni affärsmöjligheter? Skulle du vilja lära dig hur du kan...
Vi börjar med lite punkter att ha med i resonemanget kring hur du kan förhindra att en robot ersätter dig som säljare...detta är resonemang vi ofta får höra...
En "quick fix" som ersätter det gamla? Det tog några år ytterligare innan vi i Sverige började ta till oss Challenger Sales. Under senare tid har jag som sagt stött på fler oc...
Struktur – är det viktigt för oss som jobbar med försäljning? Vad är struktur egentligen?
Så var det dags. Efter en lyckad analys av marknaden har du hittat företaget som har behov av dina tjänster. Du har också lyckats väcka tillräckligt med intresse för att få ti...
Ditt värdebudskap är kanske det viktigaste som du har som säljare. Ditt värdebudskap stärker dig som rådgivare och ökar förtroendet för dig i din yrkesroll. Värdebudskapet är ...
Du känner igen det på en sekund. Flosklerna. Bruset. Fluffet. Texter som betyder noll. Som copywriter kan det vara klurigt att balansera företagets önskemål om vad texten ska ...
Du känner glädjen spridas i kroppen, med det är inte den enda känslan du känner. Du fylls även av en viss oro inför dina nya uppgifter. Visst, du är en duktigt säljare men kan...
Här kommer ni få ta del av lite av mina tankar kring vad man bör tänka på för att lyckas driva en komplex B2B process
Sluta inte här, bara. Att få ett bokat möte är bara ett delmål. Jag ser ofta hur säljare som lyckas boka mötet pustar ut och känner sig nöjda med bokningen i sig. Glöm bara in...
Pipeline Management - vad är det egentligen? En av de absolut viktigaste delarna av att driva en affärsprocess är att ha kontroll över sin pipeline, eller på svenska sin säljt...
Det är en offertförfrågan (eller på engelska Request For Proposal). Dessa förfrågningar kallas även ibland för RFI eller RFQ och betyder (Request For Information, respektive Q...
Hur coachar du som försäljningschef dina säljare idag? Finns det ens tid till att göra detta? Du som trots allt lägger tid på att coacha säljarna vet att det finns en hel del ...
Att ha en agenda i sig är inget fel men den agenda som de flesta säljorganisationer har idag är följande:
Det gör vi genom både marknads- och säljinsatser och vi vågar säga att vi gör det väldigt bra. Nu blir vi ännu bättre.
"En försäljningsprocess. Ett sätt att mäta hur affärerna förflyttar sig i de olika faserna i säljprocessen. Har ni det? Det har jag absolut. Vi har jobbat med den ett tag nu. ...
Många av de företag vi har träffat skulle utan större problem kunna öka sin omsättning om marknad och sälj samarbetade bättre.
I det fall som coaching existerar, sker ett samtal mellan säljcoachen och säljaren oftast på helt fel premisser. Fokus ligger i de flesta fall på helt andra områden än det bor...
Har du följt oss på Structsales så har du även hört oss prata om Insiktsförsäljning. Detta är egentligen ett sätt att jobba med försäljning som fungerar i de flesta säljsituat...
Internet ger oss möjligheten att synas och höras, att hitta kunder och föra affärskonversationer i det digitala spelrummet på ett sätt som tidigare varit omöjligt.
Efter så många år som vi har jobbat med försäljning i Sverige, borde verkligheten vara annorlunda vid det här laget. Då är dock inte fallet och vi befinner oss numera i ett lä...
En produkt eller en tjänst är framtagen för att den har ett antal fördelar samt löser att antal problem. Förhoppningsvis är detta fallet. Vi vill tillföra värde med vår produk...
Här följer 5 saker du kan göra redan idag för att optimera din försäljning: 1. Innan du lämnar det första kundmötet - boka en uppföljningsaktivitet! Vi gör detta för att vi vi...
En helt avgörande roll i den nya digitala säljstrukturen är SDR:en (Sales Development Representative).
Som många av er som lyssnat när jag varit ute och talat på olika event, läst mina bloggar eller följer mig på LinkedIn antagligen vet, hävdar jag att Inbound marketing är ett ...
HubSpot har sedan starten haft en plattform där du kan skapa content så som exempelvis landningssidor, e-post, bloggar med mera. Du har också kunnat följa upp leads och försäl...
Oftast när vi talar om Inbound pratar vi om långsiktiga investeringar. Det kan ta flera månader innan ett nytt blogginlägg rankar bra i sökmotorer. Men det finns faktiskt ett ...
Det är häftigt! Att så många aktivt söker inspiration och kunskap om Inbound Marketing och Sales är coolt tycker jag. Det visar på att Inbound som metod är globalt och växer f...
Ett råd till alla er som befinner er i startgroparna och precis ska sätta igång med processen att välja ett Marketing Automation-system (MA) är att börja i processen och männi...
Var påläst Att veta vem vi träffar och vad den personen har för utmaningar i sin roll. Det innebär att om vi t.ex. träffat en försäljningschef, så bör vi veta vilka utmaningar...
Skapa leads! Det pratas mycket om hur vi kan använda möjligheten med digitala kanaler för att skapa det som har blivit så populärt senaste tiden - leads. Jag skulle gissa att ...
Faktum är att många (inklusive HubSpot själva) anser att Brian Halligan och Dharmesh Shah myntade begreppet Inbound Marketing i samband med att HubSpot grundades.
Ordet SEO betyder Search Engine Optimization och handlar om att sökmotoroptimera din sajt för att sökmotorernas sökspindlar som söker igenom webben ska hitta sidorna. Själva s...
"Varför mäter du ens?" Den frågan från en framgångsrik säljchef ställde mig mot väggen för några år sedan. Baserat på vilka typer av mätetal han använde sig av på den tiden ha...
Du som är marknadschef, vilken av dina uppgifter är egentligen den viktigaste du har? Är det bra kvalitét på dina leads? Kanske att generera leads alls? Kostnaden per genomför...
Innan jag registrerade varumärket insiktsförsäljning för ett antal år sedan blev jag lite förvånad över att det faktiskt gick. Jag menar, någon annan måste väl ha tänkt i samm...
Från den svenska åhörarbänken framstår Donald Trump bara som en vapengalen uppviglare med alldeles för dyrt hårimplantat. Långt ifrån den svenska kontexten lagom.
Jag har under flera år jobbat med det jag kallar för insiktsförsäljning. Detta är ett område som växer mer och mer, framförallt i USA. Den stora skillnaden kan man säga är att...
Att driva försäljningen via alla kanaler Social Selling är ett begrepp som jag gärna sätter tänderna i. Varför? Jo, för att många agerar som om detta vore något gudomligt påhi...
Jag har varit LinkedIn-medlem sedan 2007. Jag är alltså en av de första anhängarna och gillar verkligen idén om ett affärsnätverk där man kan knyta kontakter och utvecklas i s...
Inom försäljning har vi sett en utveckling under den senaste tiden där en ny roll har vuxit fram allt tydligare. På Structsales har vi sedan flera år pratat om denna nya roll ...
För om vi har gjort ett bra förarbete så bör vi inte hamna där menar jag. Men ibland händer det trots allt och även den bäste kan hamna i den jobbiga situationen där kunden jä...
Som med allt annat nytt så brukar nyhetens behag lägga sig, särskilt när man inte får den utväxling man har förväntat sig ifrån initiativet. Här är Inbound Marketing inget und...
Invändningshantering Låt mig först göra några jämförelser mellan antaganden och hur verkligheten ser ut (jag utgår här ifrån att ni som läser är intresserade av att göra mer ä...
Så var det dags för nästa trend att ebba ut. 2005 grundades ett företag i Boston som skulle komma att förändra hur vi ser på digital marknadsföring och hur vi tänker kring kon...
Även om det finns sanning i detta så är det inte hela sanningen. Som en följd av den stora mängd data som finns tillgänglig idag upplever många kunder att det är svårare än ti...
1. Kom överens om ett SLA mellan marknad och försäljning Definiera tydliga sätta att kvalificera leads på. Genom att ni har samma synsätt på detta kommer de leads ni genererar...
I varje skede som säljaren mäts och utvärderas på aktiviteter och utfall, har även du som försäljningschef ett stort ansvar.
Tyvärr så är möjligheterna med LinkedIn även det som får säljare att missbruka verktyget. Det är för övrigt som jag tidigare skrivit oftast här det går fel, i valet av system ...
Sist jag var här så pratade jag om hur organisationer har eller bör ha utvecklats för att kunna möta kraven från kunder och från omvärlden i form av digitalisering. Den här gå...
Ämnet jag kommer att prata om är "Hur marknadsavdelningen kan skapa värde för sälj", ett återkommande ämne som aldrig verkar ta slut. För nästan 10 år sedan hade Harvard Busin...
Anders kör in på parkeringen och letar en plats. Han hittar ingen. Efter 10 minuter ställer han bilen där han vet att den inte får stå, på en förhyrd plats. Men det är ju bätt...
Svaret är enkelt – det är för mig ett klockrent exempel på hur laget bör vara större än jaget för att åstadkomma hållbara och långsiktiga resultat.
Jag satt igår med en kollega och diskuterade förhållandet mellan konsulten och uppdragsgivaren och det ledde till intressanta insikter. I detta blogginlägg tänkte jag ge min s...
Genom att inse att kunden inte är där ännu kan vi stötta och faktiskt säga nej initialt för att sedan få till en affär med kunden flera månader senare när hon är mer mogen. Ja...
Det ligger i betraktarens ögon Som jag så många gånger tidigare har sagt så har vi idag inom försäljning ett problem. Problemet är att vi utgår ifrån oss själva och sätter vår...
Akta dig för tidiga frågor kring pris eller produktspecifikationer Ju tidigare priset lyfts upp desto sämre har vi som säljare varit på att skapa värde för kunden. Följdaktlig...
Content Marketing isolerar våra köpare från varandra och tvingar fram ett icke-beslut. Vi har lärt oss att vi ska rikta vår kommunikation mot våra målgrupper, eller som det he...
Känner du dig träffad av inlägget så ber jag om ursäkt. Det innebär dock att det kanske kan finnas utvecklingspotential i ditt säljarbete... :)
Konsultativ försäljning är det sätt som vi alla borde sälja på. Att jobba med konsultativ försäljning är att agera rådgivare för våra kunder. Det innebär t.ex. inte att pressa...
”Social Selling revolutionerar marknaden!”, ”Social Selling – så här blir du digitalt social!” - ”Social Selling – skapa affärer digitalt!”
I denna rubrik skulle vi kunna byta ut CRM mot Marketing Automation eller andra system. Problemet kvarstår för frågan är felställd. Att be om en rekommendation av ett system u...
Dagens blogginlägg är ett gästinlägg från våra vänner på Vainu.
Att skapa leads är inte hela svaret Som jag tidigare har skrivit så räcker det inte bara med att skapa leads, det är så mycket mer som hänger ihop med leadsgenerering. Risken ...
Ni som följer bloggen vet att jag har ganska tydliga ståndpunkter kring saker och ting. Jag är t.ex. helt övertygad om att det nya inte på något sätt ersätter det gamla. Samti...
Visst kan det finnas ett embryo till hur vi kanske borde sälja om allting klaffade, om solen sken och alla gjorde det som sa att dom skulle.
En strategi betyder ingenting om den inte exekveras Det finns ett antal utmaningar inom området strategier. En är att de flesta av oss faktiskt inte ens har någon tydlig strat...
Att sälja mindre för att kunna sälja mer Detta låter kanske lite motsägelsefullt men det skulle kunna liknas vid en relation mellan två personer. Den som pushar sig själv och ...
Saker vi gör som vi inte borde göra Jag ser mer och mer hur marknadsavdelningarna hos våra kunder och prospekts investerar tid och pengar i att få till en process för att skap...
Vi måste vara värdet Att gå från produktfokus till lösingingsfokus var det första steget, i folkmun kallat för solution selling. Att ta steget vidare för att börja tala om att...
1. De kombinerar det nya och det traditionella Det senaste som gäller inom försäljning är Social Selling. Frågan är om någon överhuvudtaget vet vad det betyder? Men om vi utgå...
De flesta av oss känner till produktförsäljning, dess motsats är insiktsförsäljning. De flesta av oss påstår dessutom att vi jobbar med lösningsorienterad försäljning, eller S...
Att vara eller icke vara säljare - det är frågan I dagens klimat där kunden har kontroll över så mycket mer än tidigare, känns det som att vi säljare får kliva åt sidan för at...
Köpa listor eller leads? Även om utvecklingen har gått framåt även inom detta område så skulle jag inte rekommendera att köpa listor, sett till vilka övriga alternativ som fin...
En stor utmaning är också den begreppsförvirring som uppstår när "slussen" skall ta de MQL:S (Marketing Qualified Leads) som skapas via t.ex Inbound Marketing och omsätta dess...
Jag har fått mycket positiv feedback kring mina tidigare blogginlägg som handlar om Content Marketing och Social Selling. Framförallt handlar dessa om att saker och ting kansk...
Så här på det nya året tänker jag försöka att återgå till den tidigare plan jag har haft, den i att verkligen kommunicera det jag ser och att berätta hur jag (och våra kunder)...
Nu har det gått ett tag då många av oss har pratat om Content Marketing. Inte alla, men de flesta företag jag har träffat under 2015 har antingen börjat att jobba med Content ...
Många av oss som jobbar med försäljning har ett CRM eller liknande. Syftet med detta verktyg är (eller borde vara) att hjälpa säljaren i vardagen. Ofta känns det dock som att ...
Jag förstår varför, det ligger en stor utmaning i att försöka hänga med i svängarna och göra det som alla andra redan gör. Det är bara det att vi stressar varandra till att sk...
JA! Att blogga (på ett målinriktat sätt) funkar precis lika bra idag som det gjorde för 5 år sedan. NEJ! Bloggande har aldrig fungerat för att öka din försäljning, så som de f...
Är det viktigare att bygga en snygg hemsida eller en funktionell hemsida? Svaret kan förvåna.
Vi har gått från säljprocess till kundens köpprocess. Nu är det viktigaste hur våra kunder köper och inte hur vi säljer. Låt mig berätta varför jag inte håller med om detta.
Gå på avslut! Nu stänger vi affären. Klassiska vrål ifrån en klassisk säljavdelning någonstans i världen. Viktigt att stänga affären eller gå på avslut. Visst är det så men ha...
Sluta att jaga det ouppnåeliga Ok, så här ligger det till. Jag blir ganska trött av alla som helt plötsligt skall börja jaga leads. Alla som ska generera fler leads till sälj ...
Att blogga bara för att Som med så mycket annat är det ju inte bloggandet i sig som är det viktiga, precis lika lite som att ditt system inte är det viktigaste. Både systemet ...
Baserat på vilka typer av mätetal han använde sig av på den tiden hade han helt rätt. För han mätte vad man idag skulle kalla "flärdetal" (mätetal som används endast för flärd...
Som vanligt inom sociala medier (där detta diskuteras mest), är det inte lika många som kan stå upp för det som sägs och bli konkret så att alla förstår vad det handlar om.
Då var det dags. Många av oss är tillbaka på jobbet som säljare och alldeles för många börjar med att försöka hotta nya möten och affärer. Vårt CRM är uttömt på affärsmöjlighe...
Många skapar en säljprocess som egentligen inte är något annat än en lista på aktiviteter som ska utföras i en viss ordning. Detta fungerar sällan eftersom ingen kund är den a...
Har du någonsin varit orolig för att ditt integrationsprojekt av sälj och marknad inte ska leda till resultat? Att månader eller år av svett och tårar inte ska leda till någon...
Trots all information om hur man kan integrera sälj och marknad kommer de flesta organisationer att misslyckas. Vi vet det för vi träffar hela tiden sälj- och marknadsdirektör...
Har du frågat säljarna på ditt bolag vad de verkligen tycker om dina leads? I de allra flesta bolag vi träffar är färre än 1 av 10 leads redo att säljas till. Om det är likada...
De flesta marknadsförare vi träffar som jobbar med inbound befinner sig på en av följande nivåer: De vill förbättra sina kunskaper inom inboundmarknadsföring De är redan tillr...
De flesta säljchefer vi träffar är överens om en sak: Det bästa sättet att få nya affärer är fortfarande att lyfta den där luren och ringa. Men de är också frustrerade över at...
Föreställ dig att du kommer tillbaka från din årliga utvärdering. Du har precis överstigit dina mål med god marginal och känner dig därför stolt och självsäker. Men din självs...
En tätt samarbetande sälj- och marknadsorganisation påminner om hur ett fotbollslag fungerar. Skapar man en tydlig organisation med väl definierade processer (enligt en enkel ...
Det finns många anledningar till varför er marknadsavdelning och säljavdelning bör samarbeta. Men hur fungerar ett sådant samarbete i praktiken? Efter att ha läst den här blog...
Företag som lyckas skapa ett tätt samarbete mellan marknad och sälj stänger fler affärer och ökar sin omsättning på tre sätt:
Att kunderna idag gör mer research, är mer pålästa och vet mycket mer, är det ingen som ifrågasätter alls. Däremot är det farligt av flera olika anledningar att sluta jobba pr...
Saker som att det först kommer ut en offertförfrågan som vi sedan svarar på, eller att vi frågar kunden vad han är ute och letar efter, för att kunna anpassa vårt erbj...
Ett säljsläkte i förfall Idag jobbar de flesta säljare fortfarande på samma sätt som de alltid har gjort. Säljarna är ute på möten och träffar kunder, oftast utan att ha någon...
Att utmana våra kunder är det senaste. Insiktsförsäljning har jag pratat om sedan Structsales startades för snart fem år sedan. Att utmana kunden är ett av recepten jag föresl...
Allting hänger ihop Det som jag ser varje gång jag föreläser, eller träffar kunder är att alla vill få till framtidens organisation. Alla vill börja jobba med system. Det ska ...
Detta blogginlägg ger dig lite tips på hur du kan få sälj och marknad att jobba tätare ihop och på så sätt generera mer försäljning utan slitningar. 1. Kom överens o...
Innehåll är ditt bevis på att du vet vad du pratar om. Att visa våra potentiella kunder att vi är experter inom vårt område är av yttersta vikt. Känner inte kunderna ...
Vad är det som skiljer leverantörer åt egentligen? Vad gör vissa företag unika och andra inte? Blue Ocean Strategy är en bok som behandlar ämnet. Frågan är dock hur många av o...
Vi lever i en hård värld. Allting går väldigt snabbt och vi kämpar för att hänga med i alla svängar. Vi som jobbar med försäljning kanske har det ännu tuffare än andra. Vi mät...
Jo, därför att under lång tid har SJ stort sett varit helt ensamma på tågsidan. Hur mycket problem det än har varit med stopp på vintern, stopp på sommaren och fantastiskt myc...
De av oss som har jobbat med försäljning en längre tid fastnar lätt i gamla hjulspår. Vi vet hur vi ska göra men vi gör det inte. Hur kommer det sig att vi inte genomför saker...
Content är inte tillräckligt. Marketing Automation är inte tillräckligt. Inbound Marketing är inte tillräckligt. Marknadsföring är inte tillräckligt. Hur står det till med säl...
Så har vi gjort det igen. Vi har lyckats få ett flertal hårt arbetande människor och deras organisationer att lägga ner veckors tid i planering, förberedelse och genomförande ...
Att ställa frågor, att inte prata så mycket själv. Att kunna ställa en analys på kundens utmaningar och hjälpa honom i rätt riktning. Det skulle man kunna säga är konsultativ ...
Jag förespråkar Content Marketing för att driva sälj. Jag förespråkar insiktsförsäljning framför produktförsäljning, eller lösningsförsäljning. Det jag inte förespråkar är att...
Det pratas mycket om social selling och hur kunderna har gjort sin resa själva. Även om detta med kundens resa är helt sant i många fall, så är det just detta som är hotet mot...
"Vad är Insiktsförsäljning?" - så lyder rubriken till ett av de första Whitepaper vi skrev här på Structsales för snart 5 år sedan! Tänk att det har gått så länge och vilken r...
Att kommunicera är någonting vi har gjort under alla tider. Den förändringen som har skett den senaste tiden är den digitala och det har inneburit en stor förändring. Content ...
Det finns ett begrepp som är väldigt likt Inbound Marketing, jag tänker på Content Marketing. Så vad är då den riktiga skillnaden mellan de två? För att förenkla det lite, vil...
Inbound Marketing och Marketing Automation är i ropet nu. Även om det var över 8 år sedan t.ex. Hubspot, som är ledande inom området startade upp, är det i Sverige fortfarande...
Du väljer att satsa på en facebook-kampanj men har i slutändan svårt att motivera varför. Du har inget "bevis" för att det fungerat. Vad händer nu? Dina pengar går upp i rök
Så har vi gjort det igen. Vi har lyckats få ett flertal hårt arbetande människor och deras organisationer att lägga ner veckors tid i planering, förberedelse och genomförande ...
I dagens digitala miljö är det inte alltid lätt att hänga med i trender och nyheter. Det känns som att varje dag har något nytt att erbjuda inom det område som tidigare var re...
Vi som jobbar inom B2B, är det annorlunda än hur andra bör använda dessa verktyg? I detta korta blogginlägg får du en första inblick i detta. Hur ska vi egentligen förhålla os...
Det sker en förflyttning inom sälj- och marknadskanalerna idag. Från att tidigare ha suttit i baksätet, har marknadsavdelningarna på riktigt möjlighet att ta en ännu mer strat...
Är det dags för er att välja leverantör? Kanske ska ni se över er digitala marknadsföring och undrar hur det här med Inbound Marketing funkar egentligen? Här kommer en lista p...
För ett tag sedan var jag på ett event kring ämnet Influencer Marketing. Traackr heter företaget som anordnade detta. Med som talare och även i panelen var:
Det skrivs mycket om hur kunderna förflyttar sig i sin köpprocess och hur viktigt det är för oss att anpassa vår kommunikation. Men vad betyder detta egentligen?
Du väljer att satsa på en facebook-kampanj men har i slutändan svårt att motivera varför. Du har inget "bevis" för att det fungerat. Vad händer nu? Dina pengar går upp i rök
En marketing funnel är den "tratt" som våra potentiella köpare rör sig genom innan de blir kunder. Denna funnel bör fyllas med erbjudanden som är anpassade till var besökaren ...
Det är viktigt det där första mötet med kunden. Det gäller att ta vara på tillfället vi ges och se till att få komma på ett nytt möte. Såvida vi inte säljer produkter som är f...
Att lyckas i livet kan vara väldigt subjektivt, därför väljer jag att definiera lyckas utifrån detta blogginläggets vinkel. Att lyckas i livet skulle kunna vara att man är omt...
Jag har tidigare skrivit om vikten i att ha kontroll över vår säljprocess och veta varför vi väljer att investera tid i specifika aktiviteter. Vi måste veta var vi står, vart ...
Sälj och marknad utvecklas. Sales and Marketing Alignment ligger på allas läppar. Content Marketing. Det är förändringens vindar. Dessa vindar kan sakta avta för den som hante...
Sommaren är snart här på riktigt. Nästa vecka går de flesta på semester (många börjar redan nu bromsa in). Sverige går i dvala och affärerna stannar upp. Hur tänker du som för...
Är ditt företag, ditt erbjudande eller du unik?
Hur mycket värde du tillför dina kunder, är någonting som de kan bedöma och inte du. Tycker kunden att du inte skiljer dig från mängden, så gör du inte det - i kundens ögon. P...
Tidigare har jag skrivit här om hur vi som jobbar med försäljning oftast tänker inifrån och ut, dvs. vi inleder med att berätta om våra företag och hur vi jobbar för att i mån...
Hur ser dina säljares pipeline ut i dagsläget?
Du kanske anser att företag inte behöver blogga? Då ska du nog fortsätta att läsa. Faktum är att fler och fler ser nyttan av att blogg på företagets hemsida. Det är inte bara ...
Före mötet Fokusera på våra drömkunder som har samma värderingar som vi
I dagens digitala miljö är det inte alltid lätt att hänga med i trender och nyheter. Det känns som att varje dag har något nytt att erbjuda inom det område som tidigare var re...
Jag vill gärna vara konkret och väldigt mycket "hands-on" i allt jag gör. Samtidigt som jag tycker att det extremt viktigt att ha en tydlig strategi för hur vi ska jobba med s...
Vad har du för trafik på sajten? Är det besökare som även brukar gå in hos bilhandlaren och sparka lite på däcken utan att ha minsta tanke på att köpa en bil? Är det kanske en...
Ibland lockas vi av att ta en genväg. Vi tycker att allt det där vi skulle göra på vägen inte är nödvändigt egentligen. Vi hoppar över vissa steg som är extremt viktiga i det ...
Hur ska vi bära oss åt för att få sälj och marknad att prata samma språk? Kom överens om ett SLA mellan marknad och försäljning Definiera tydliga sätta att kvalificera leads p...
En hel del företag runtom i landet är aktiva inom Business to Business (B2B) och då med längre säljcykler och mer komplexa säljprocesser. En stor del i arbetet inom B2B försäl...
Inbound Marketing skrivs det mycket om nu. Vissa tycker att det är trams och bara en repetition av vad som tidigare har funnits under många år. Det är bara traditionell digita...
Att skapa värde är en viktig del i affärsvärlden. Den som inte lyckas med detta ligger sämre till än de som faktiskt har framgång med att bli en rådgivare som kunden ser upp t...
Din bästa säljare har gjort ännu ett kanonår och du funderar allvarligt på att ge honom chansen att hjälpa andra med det han har gjort de senaste åren. En bit in på nya året s...
Nu i januari är det populärt att skriva om hur vi gör för att sätta tydliga mål för det kommande året. Det är bra tycker jag men mitt val föll i stället på att gå igenom 5 sak...
Inbound Marketing. 2013 har varit året då detta begrepp vuxit sig starkare än någonsin. Nästa år är året då vi i Sverige på riktigt kommer ta till oss detta. Jag utgår ifrån v...
Tidigare har jag skrivit om och till säljare och försäljningschefer kring ämnen som att vi är ineffektiva, oförberedda samt att vi inte är speciellt duktiga på att välja vilka...
Då har det blivit dags att stänga våra böcker för året och ladda inför nästa år. Hur tänker du se till att din existens som marknadschef är lika berättigad nästa år som detta?
Hur väl hjälper ditt CRM dig som försäljningschef, eller rentav stjälper det?
Inbound Marketing, det har jag hört talas om - men vad är det egentligen?
Det händer att jag får frågan i mina dialoger med kunder kring hur mycket jag tar betalt per timme.
Ok, nu har han tappat det fullständigt tänker du. Ok för att Oliver vet lite om försäljning men att påstå att struktur är roligt, det kan han inte ens övertyga mig om att det ...
Hur ska du som marknadschef få andra att förstå hur viktig din avdelning är för försäljningen?
Din chans att imponera på kunden är här, det är dags för kundmötet - fram med projektorn och kör... eller?
Det är nya tider... Det händer mycket just nu. Inom försäljning och inom marknadsföring. Den största utmaningen kvarstår för dig som ansvarig för marknadsföringen, nämligen at...
Inbound Marketing är ju bra men funkar det verkligen inom komplex försäljning?
Ta bättre betalt